Jump to content
Sign in to follow this  
james kilowatt

versus la scutere!

Recommended Posts

Zi si de segmentii de la Gen2 (tot a mea, insa la mine inca se tin bine).... si de cele trei saibe (cel putin) de la turbina, in special de pe 1.2/1.4 .... samd. 

Eu ma gandesc din perspectiva aluia care merge putin si care nu depinde de masina. Daca as trai de pe urma ei, sau in ea, as fi mai pretentios cu fiabilitatea. Insa pentru mie e un moft, trebuie sa-mi faca placere, si daca cumva mai crapa asta e, n-o sa mor pana mi-o repara aia (pe banii lor).  Oricum cu exceptia garantiei... nu ai alte garantii indiferent de marca. 

PS

Cum sunt interesat de Mazda, mi-am facut cont si acolo. Au facut deja jdemii de recalluri. Pe de o parte e bine, ca na, fac recalls, nu merg pe burta ca altii, si cel putin pana acum problemele sunt de electronica, nu de distributii sau segmenti sau cutii de viteze. Pe de alta parte insa prefer cate o navi care se reseteaza (cum am patit cu Tipo cand l-am avut inchiriat) decat cate o franare de urgenta care se declanseaza fara motiv, cum patesc aia de la Mazda. Cred ca in 6 luni de cand e pe piata au avut 4 sau 5 recalluri pe chestii de soft. 

Sunt curios cum o sa stea la capitolul asta si noile tablete cu roti (gen Golf MK8, insa nu numai), in care toate sunt "conectate" si "by wire". Si tesla au dat gherle serioase la capitolul asta. 

 

PS2

La modul filozofic, eu sunt extrem de circumspect cu conduita asta autonoma de nivelul 2 (actual) sau 3. Dupa parerea mea tehnologia asta trebuie sa fie perfecta, sau deloc.  Combinatia dintre soferi distrati si tehnologie imperfecta mi se pare exploziva.

Si in aeronautica combinatia om-masina a dus uneori la dezastre. Iar acolo masina e muuuult mai serios testata si omul muuuuuult mai serios pregatit.  Si spre deosebire de aeronautica, atunci cand combinatia dintre un sofer cascat si o tehnologie cu bug-uri duce la un accident, s-ar putea nici sa nu aflam. 

Edited by james kilowatt

Share this post


Link to post

Deci ăștia de la alfa nu se dezmint. V-am mai povestit odată cum funcționează la ei sistemul. 

Deci azi am cerut un drivetest pe site, după ce dealerul de la mine din cartier mi-a spus ca nu are disponibil decât dizal. 

Și pe modelul alfa, m-a sunat un baiat ca să-mi spune ca luni o sa ma sune alt băiat fix la ora 10 sa aranjam  un test. Acum nu se știe dacă băiatu' de luni o sa aibă disponibil modelul care ma interesează... 

Share this post


Link to post

Toate sistemele noi inteligente care se bazează pe camere și radare nu sunt perfecte și nici nu cred că vor fi vreodată, pentru că nu trăim într-un mediu de laborator. Soția lucrează la o companie care se ocupă cu dezvoltarea de astfel de sisteme și mi-a mai povestit de probleme apărute, despre care are voie să povestească bineînțeles. Ideea este că oricât de dezvoltat e softul, acesta se bazează pe informații primite de la senzori. Iar mai ales la partea de achiziție de imagine cerințele de calitate sunt mai mari decât pot oferi furnizorii, care sunt cei din domeniul opticii. Iar toate aceste costuri de scrap-uri sunt reflectate în ceea ce plătim noi pentru acele sisteme pe mașinile noi, care pentru un scor cât mai bun la NCAP ne sunt băgate pe gât. 

De exemplu, la Ioniq 2020, la fiecare pornire a mașinii Lane Keep Assist-ul se activează automat. Ai nevoie de el tot timpul? Nu. Însă nu ai ce face, trebuie să tot apeși butonul de dezactivare, pentru că este "safety". 

Ce să mai zic, să povestesc de păianjenul care și-a găsit să își facă cuib în locașul camerei de pe Ioniq și și-a găsit sfârșitul acolo, copt la soare? Pune programatorul să trateze asta... 

Share this post


Link to post

Gândește-te ce însemna un bug la o mașină condusa "by wire". Acum singurul sistem care mai are legături mecanice e direcția. Încă o mai poți controla cu mușchii chiar dacă îți dă ecran albastru. în rest pana și cutia de viteze e by wire. 

Share this post


Link to post

Dacă motorașul de asistare a direcției decide să facă ce vrea el, (sau hecăru'), nu poți să îl oprești, poți să fii campion mondial la strongest man. 

Share this post


Link to post

Hmmm, nu cred ca-i atat de puternic. Eu zic ca-l dovedesti la masinile cu directia "clasica".  Nu usor, cu un deget, insa il dovedesti. 

La frane e mai complicat, chiar daca ai legatura mecanica (de fapt hidraulica) iar hecaru' decide sa te bage in pom calculatorul iti poate deschide supapele de ABS si te urci degeaba pe frane. Daca sunt by wire nici nu mai zic.  Si e la fel de distractiv si invers, sa patesti ce au mai patit unii cand franarea de urgenta vede fantome si se activeaza de capul ei.... 

Share this post


Link to post

Conform traditiei, in ianuarie apare un post offtopic despre Salonul Auto de la Bruxelles. Care in anul de gratie 2021 e virtual.

 In anii trecuti se observa usor tendinta de electrificare, iar anul asta  anul asta s-a facut brutal trecerea la digital/virtual :D

Edited by james kilowatt

Share this post


Link to post

Eu astept cu interes, conform efectului de prastie, trecerea brutala la dezelectrificare, in timp ce consum, burghez, tone de benzina premium ...

Share this post


Link to post

Eu m-as fi asteptat sa se imbogateasca piata de carsharing si sa continue tendinta de a renuta la masina proprietate, cel putin in oras, unde autoritatile fac tot ce pot sa descurajeze utilizarea masinilor (desfiintat parcari, ingustat strazile,  demolat viaducte si tuneluri, inchis strazi, limita de 30km/h generalizata, etc).

La mine pe meleag apareau firme din astea ca ciupercile. Si tot asa par sa si dispara acum... din 5-6 aparute acum cred ca mai sunt doua sau trei, si cu o flota din ce in ce mai redusa.

Edited by james kilowatt

Share this post


Link to post

Mishto carsharingul pe vremuri de covid, ca si transportul in comun. Asta e amuzant de fapt ...

Share this post


Link to post

Nu ma refer la sistemul ala in care imparti masina cu altii, ci la inchiriat la minut/km. Scot aplicatia, localizez cea mai apropiata masina disponibila, o deschid cu telefonul, ma duc cu ea unde am treaba si o las acolo.  Eu am facut sportul asta pt aeroport de exemplu intrucat o pot lasa acolo (fara sa platesc parcarea) si una peste alta e mai comod si mai ieftin decat masina proprie. Insa nu-i cu mult mai ieftin decat Uber. 

Am citit pe undeva ca in unele orase unii le inchiriaza si nu le misca de pe loc.... cica isi fac siesta in ele, sau lucreaza,  sau isi schimba hainele...

 

Asta cu transportul in comun in perioada asta e porn. Noroc de teleworking ca altfel ar fi si mai porn...

Edited by james kilowatt

Share this post


Link to post

Fix acelasi lucru, nu vei sti niciodata cine a stranutat inaintea ta in masina. Deci nu.

Share this post


Link to post

acum si eu as fi cam reticent. Eu ma refeream la vremurile "normale". 

Acum ar putea sa le puna lampi cu UVC in interior, si dupa fiecare client sa se auto-dezinfecteze singure. Sau nebulizatoare cu peroxid de din ala :D

Share this post


Link to post

Nu mai bine fiecare cu a măsii?

Share this post


Link to post

Dacă ai unde sa le tii.. Pentru ca în multe orașe numărul de locuri de parcare este subdimensionat intenționat. Daca faci acum rezidenta sau un cartier , îți limitează nr de locuri, nu mai primești permis de urbanism sa ai ai apartamentul / biroul și locul de parcare de mult. 

Sau te muti la tara și vii zilnic la oraș cu mașina, și te plângi de trafic și poluarea pe care tu însuți o produci (metoda brevetata belgiana).

Share this post


Link to post

Aceste reguli se aplica in Europa pentru ca batrinul continent este acum locuit de o generatie de degenerati, molesiti de traiul bun din ultimii 60 de ani. In US, toate dezvoltarile urbane includ parcari si desi acolo unde am fost eu nu prea vezi trotuare sau erau foarte putine, nu merge nimeni pe jos, toata lumea are masina si totusi nu vezi masini parcate in strada. Vorbesc de New York, Atlanta samd. Industria mobilitatii este un contributor important la PIB, de la producere si vinzare pina la servisare, piese, accesorii, carburanti, parcari si taxe de drum, asa ca este o idiotenie europeana sa interzici masinile pe strada fara macar sa te gandesti ce pui in loc, nu numai in termeni de mobilitate dar si in termeni de venituri. Asa ca regenerabilele si electrificarea o sa ne faca total dependenti de chinezi, iar strategiile de dezvoltare urbana o sa ne faca saraci ... si desi teoretic aerul va fi mai curat, in realitate statul va aveam mai putini bani pentru spitale. Traiasca propaganda!

Share this post


Link to post

Nu stiu daca sunt comparabile situatiile.

In Europa zonele centrale din orasele importante sunt construite acum 400 ani, cand america nici nu exista.  In al doilea rand Europa nu are petrol, timp ce US of A e cel mai mare producator mondial, peste sauditi sau rusi. 

Plus ca nici in New York nu-i chiar asa. In Mahattan 3/4 dintre masinile de pe strada sunt taxiuri, si ce ramane Uber :D (in 2018, acum s-o fi schimbat). Iar pacarile erau la 20USD/ora sau cam 50 USD/zi. La banii astia sa tot mergi cu taxiul. Iar taxiurile alea erau hibride japoneze cu baterii probabil chinezesti.  In WDC am vazut mai multe fiat 500 decat in Roma, si Priusuri pe toate gardurile (probabil statement, cum sunt benveurile la noi). Insa nici NY nici WDC nu-s neaparat reprezentative pentru America, exista si truckurile alea criminale in continuare, insa in orasele mari sunt raritati.  Si la ei generatia tanara renunta la masini, se umple si la ei de trotinetisti cu gleznele goale :D Lime din America vine.

Pe partea ailalta industria auto e pupata in c.r si in Europa,  un doar in US. Nu ai voie nici sa o atingi nici nu o floare desi a papat miliarde din bani publici ca sa fure in testele de omologare.  Insa ideea e sa produci masini pe care sa le vinzi chinezilor.  Piata in Europa si-a cam atins maximul, cine are nevoie de o masina deja o are, bataia pestelui si pietele in crestere sunt in Asia, si acolo se concentreaza eforturile constructorilor nu in Europa, indiferent de ce zic politicienii.

Candva masina era simbolul bunastarii si a independentei, acum masini au toti saracii si se blocheaza unul pe altul in trafic la fel de independent. Pentru astia instariti care au avut zeci de ani masini au devenit un obiect utilitar si atat, daca utilitatea o satisfac altfel, la revede. Se mai inghesuie la ele aia mai saraci care doar au visat la ele si abia acum si le pot permite...

Noi suntem dintr-o generatie care inca le apreciaza, mai ales ca am avut acces relativ tarziu la ele. Insa pentru ficmea o discutie despre masini e la fel de excitanta ca una despre aragaze, iar mersul cu masina e super plictisitor. Scuterul e mult mai fun, in plus ceva ce ceilalti copii n-au. Uita-te la ei ce priviri au cand se dau jos din benveurile cu care ii duc parintii la scoala. O trotineta ruginita pentru ei e de 100 ori mai interesanta decat benveul lui tacsu. Iar cand vor fi mari probabil in capul lor benveurile alea vor fi asociate cu plictiseala crunta a drumului spre scoala din fiecare zi.... 

Share this post


Link to post

Eu nu sunt de acord cu nimic din ce ai spus :)

Europa are petrol kklau, in Marea Nordului si probabil ca ar avea si in alte zone. Chiar daca orasele sunt construite acum 400 de ani, inchistarea in teoria ca trebuie orice prezervat asa cum e, e periculoasa. Ce o sa facem cind planeta o sa aiba 20 de miliarde de locuitori? O sa ne tina de cald si de foame cei 400 de ani?

Problemele ridicate au nevoie de solutii care sa prezerve libertatea si bunastarea cetatenilor. Eu nu ma uit la industria auto din punct de vedere etic, capitalismul nu e etic, socialismul nici atit. Incerc sa am o abordare practica, pragmatica, bazata pe ce se poate face si implementa si pe consecintele practice ale unor decizii. Este amuzant ca si cele mai mici businessuri private au capabilitatea de a dezvolta proiectii de afaceri pe 10 ani, dar conducatorii politici sunt incapabili sa implementeze un buget pe un an cu date deja cunoscute. Ce sa mai zic de Green Deal? E un soi de socialism activist amestecat cu wishful thinking si cu presupuneri paguboase, terminat cu un slogan ca un scuipat in obraz: nimeni nu o sa fie lasat in urma.

Revenind la parcari si gonirea automobilelor din orase: mi se pare scandalos sa interzici ceva ce iti aduce venituri intr-o societate a carei bunastare se bazeaza pe taxarea acelor venituri, in loc sa gandesti solutii de acomodare si sa investesti in ele. Seamana cu o sinucidere asistata.

Share this post


Link to post

Planeta n-o sa aiba 20 miliarde probabil niciodata. S-ar putea sa nu depasim 11-12.  In cateva generatii o sa avem problema contrarie...

Varful de productie de petrol european (incluzand UK) a fost 42 milioane de tone, acum 15 ani. US produce 570 milioane.  In plus cred ca supraestimezi impactul economic, e bazat pe un un model de acum 50 ani, cand GM era cea mai mare firma din lume. Acum  bataia pestelui e in alte industrii.  Candva banii se faceau din haleala, petrol si masini, acum se fac din haleala,  produse farmaceutice si datele tale personale  :))

Sunt perfect de acord ca urbanismul trebuie revizuit. Insa complet, nu cred ca ajunge sa schimbam modelul din 1600 cu cel din 1850 sau chiar 1950, ci cu unul din 2021. Ideea asta ca ai smecheri, comert si distractii in centru, locuinte si muncitori la mijloc si uzine la periferie/exterior (si necesitatea de a te deplasa intre ele) e una la fel de depasita ca si aia ca ai nevoie de un oras inghesuit pe care sa iti fie usor sa-l inconjori de un zid ca sa-l aperi de mongoli. Daca pleci de la ipoteza ca densitatea va continua sa creasca, si vrei ca orasele sa fie respirabile trebuie sa reduci necesitatea transportului.  Orasele actuale nu mai sunt orase de muncitori in siderurgie ci de "white collars" care stau in fata unui calculator, iar urbanismul ar trebui sa tina cont de asta. Sa tii uzinele la 20km de zonele de locuinte are sens, sa tii birourile la si la 5km distanta nu are niciun sens. 

Eu iti inteleg perfect frustrarea, si mie mi se ridica tensiunea cand vad chestii heirupiste si fara niciun sens. Inteleg ca nu vrei sa construiesti un loc nou de parcare, stiind ca daca o faci vor aparea doua masini noi,  insa mi se ridica parul in cap cand vad ca blochezi cu dale din beton un loc de parcare sau o banda DEJA CONSTRUITE (macar sa fi plantat un copac pe el).

Ma infurie groaznic cand datorita a trei idioti care fac liniute se umplu strazile de obstacole pentru reducerea vitezei sau se generalizeaza restrictiile de 30. Pedepsesti 1 milion de oameni care isi rup masinile pe denivelarile artificiale pentru ca ai 5 cretini care merg cu 100 pe langa scoli. 

Insa nu stiu daca exista solutii. Cu cat densitatea de orasele dens populate sunt mai mari,  cu atat libertatea la care te referi va fi restransa pentru a le face respirabile. Nu poti sa ai 10000 oameni/km2 si fiecare sa faca 50km/zi cu masina si acel km2 sa ramana sii respirabil. Nu da la calcul, matematic, orice ai incerca sa faci. O sa ai ori un oras respirabil,  ori libertatea sa stai blocat in trafic si sa respiri, trebuie sa faci un compromis. Nu mai vorbesc ca dintre aia 10000 poate unul o sa aiba toba scoasa si alallt FAP-ul anulat... 

 

Dupa mine, daca vrei libertate  trebuie sa migrezi (total)  in zone mai putin populate. In Romania "solutia" e sa te duci la "tara" la aer curat si sa faci naveta pentru scoli si servici cu masina,  producand deci aer "murdar", si deci fiind exact cauza problemei pe care incerci s-o eviti.  In Bruxelles la orele de varf sunt 170000 mii de masini pe strazi ale localnicilor, plus inca 190.000 venite din exterior. In Manhattan . intra 1000000 masini zilnic in oras (si au 400k locuri de parcare). "Libertatea" navetiștilor ii costa pe localnici, e un joc cu suma nula. 

Noi injuram, insa una peste alta in Berlin sau Paris aerul e mult mai respirabil si traficul mult mai acceptabil decat in Beijing sau Beirut de exemplu. Sau mult mai Ok decat era acum 20 ani. Ne place sau nu, genul asta de politici si compromisuri pana acum a functionat

Problema ca abordarea asta are limite, si la un moment dat incepi sa f.ti din ce in ce mai mult oameni pentru problemele create de din ce in ce mai putini. Sau  incepi sa faci compromisuri din ce in ce mai mari pentru rezultate din ce in ce mai mici, alergand dupa "imbunatatiri" asimptotice. De exemplu trecand de la Euro4 la Euro5 sau Euro6 diferentele intre masini sunt relativ reduse, insa impactul e mare (in materie de particule fine de exemplu). Cand treci de la diesel euro6d la electric, schimbi complet tehnologia insa impactul la poluanti e minor..

 

 

 

Edited by james kilowatt

Share this post


Link to post

Eu vad in discursul tau, ca si in discursul altora, ca un fir rosu, ca bunastarea societatii occidentale o indeparteaza de industrie ca si solutie de bunastare... o sa fie interesant cind avioanele noastre o sa zboare facute doar din aluminiu si plastice chinezesti.

Personal sunt impotriva politicilor de reglementare care folosesc doar batul si ignora morcovul si din pacate asta este tendinta neomarxistilor din Bx - se emit tone de reglementari fara beneficii pentru conformare voluntara.

Revenind la parcari si la exemplele cu aerul mai respirabil din niste orase, am asa niste indoieli metafizice ca provine de la masurile de restrictionare ale automobilelor, cred ca influenta acestor politici este marginala in termeni de poluare. Cred ca mai importante au fost sistematizarile urbane, digitalizarea, aplicarea nediscriminatorie a legii, nivelul ridicat de trai care dicteaza varsta si folosirea parcului auto samd. In orasele care au construit urbanismul de la 0 - vezi Brasilia sau Atlanta partial, desi exista milioane de masini si nu sunt restrictii, nu e trafic insuportabil si nici poluare excesiva. 

Discutia poate continua la nesfarsit, eu ramin la benzinele mele :)

 

Share this post


Link to post

Nu, eu nu sunt impotriva industriei. Si nici nu sunt de acord cu toate ideile de la Bxl. Insa industria se transforma mult mai repede decat prevedem noi. Acum 50 ani industrie = siderurgie. Acum industrie = IT. Maine, habar n-am, si probabil nimeni nu stie cu adeavat. 

Si sunt pentru neutralitatea tehnologica, principiu care la Bruxelles pare uitat. Nu e rolul unui politician sa decida daca solutia tehnica A sau B e mai buna. El trebuie sa stabileasca doar criteriile care trebuie respectate si sa lase industria si lumea academica sa gaseasca solutiile. Tehnologia evolueaza mult mai repede decat mintea politicienilor si sustinerea artificiala a unei solutii tehnice sau descurajarea altei solutii tehnice care par buna/proasta astazi poate avea peste 10 ani efecte pe care nimeni nu le-a putut prevedea. Tu ca politician pune taxa pe carbon daca alegatorul decide ca e prioritar, insa aplic-o identic indiferent daca e produs de motor cu aburi sau electric, termic, eoliene sau antimaterie, si lasa industria si stiinta sa inoveze si sa gaseasca solutia optima.

Insa genul asta de "cruciade" nu-s doar politice ci de multe ori venite din "societatea civila". De exemplu lobbyul antinuclear si tampitii gen grinpiss sunt mult mai radicali decat orice politician. 

Mutarea industriei in China a aparut de mult, si nu are nicio legatura cu vreo doctrina politica ci cu niste modele economice care poate si-au trait traiul si-au mancat malaiul si ele. Iar pandemia asta poate ne-a deschis ochii despre cat e de naspa sa depinzi de o bucata de carpa venita din capatul celalalt al pamantului. Dupa parerea mea neomarxismul este consecinta dezindustrializarii (care la randul ei a fost consecinta capitalismului), nu cauza. 

 

Cu reglemnetarile, nu stiu ce sa zic, nu prea le cunosc. Cert e ca pe la mine regulile locale, regionale, comunitare, federale samd sunt atat de imbarligate si de inconsistente si te lovesti de ele mult mai des incat am senzatia ca micii neomarxisti locali sunt mult mai intruzivi decat aia mari internationali. De exemplu daca vorbim de masini e o cacofonie totala cu "zonele verzi" de la un oras la altul, nu sunt consistente nici macar in fiecare tara. Fiecare oras e cu vigneta lui, gen pastila verde germana e OK in Berlin insa nu e OK in Hamburg (Germania, da?) si nu are nicio valoare in Franta . Parca n-ar strica sa vina neomarxistii de la Bruxelles si sa dea o regula si sa scoata o pastila valabila in toata Europa...  Nici in Romania situatia nu e mai breaza cu taxele auto bagate si scoase, anulate in instanta samd...  Senzatia mea este ca fiecare mic papagal odata ce a fost ales, de la sef de scara in sus dintr-o data se simte un mic Dumnezeu, Mesia pe care tot blocul il astepta sa porneasca o cruciada...

Edited by james kilowatt

Share this post


Link to post

Apropo, azi erau vreo 25-30 se omuleți într-o intersecție mare, protestând împotriva masurilor anti - mașini (limita generala 30km/h, îngustarea străzilor etc) și împărțind fluturași. Cu pancarte de genul "respect pentru TOTI participanții la trafic - incluzând automobiliști și motocicliștii". Strâng semnături pentru o petiție (știam dinainte de ea, o semnasem) și ceva mobilizare pe feisbuc (aici nu ma bag, sunt certat cu zucka de mai bine de 10 ani).

Fără huo, fără m..e, nimic de genul asta. Chestii de bunul-simț însă deh, nu știu cine mai baga în seama bunul simt în ziua de azi. 

Și pe ăștia vreo 25 ii mai păzeau încă vreo 20 polițai cu dube din alea cu protecție anti - scandal.

Edited by james kilowatt

Share this post


Link to post

"Deci" 25-30 omuleti stand intr-o intersectie si clamand respect pentru soferi - sunt oare singurul care gaseste un non-sens in asta? E cumva un fenomen post-Piata Victoriei cand un grup de buni samariteni au blocat centrul capitalei pentru un binele intregii natiuni? Dar de ce nu protesteaza - si unii, si altii - online, in mediul lor natural, online-ul, si lasa "babalacii" sa treaca cand si pe unde vor? A, da, corect, drepturi ... prea multe drepturi ... 

 

Share this post


Link to post

Marius, nu cred ca ai inteles bine discutia dar oricum aia protesteaza unde vor ei pentru ca e dreptul lor. Cind o sa accepti chestia asta, o sa te simti mult mai bine, garantat.

Share this post


Link to post

Omenii de bun simt, nu blocau intersecția, doar vanturau pancarte și împărțeau fluturași. Într-o sâmbăta dimineața, nu când toată lumea e grăbită sa ajungă la cooperativa sau la școală. 

După cata politie era cred ca se așteptau sa fie mai mulți. 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...