Jump to content
uko

Educatie rutiera

Recommended Posts

Intrucat nimeni nu a facut nimic in sensul imbunatatirii educatiei rutiere, incerc sa fac eu ceva. Daca traficul va fi detsul de mare poate reusesc sa fac si urmatoarele episoade.

watch and talk about

Share this post


Link to post

Felicitari pentru initiativa, mi-a placut. Ar fi fost bine sa amintesti si motivul pentru care acele modalitati de pozitionare a mainilor pe volan nu sunt corecte, precum ai facut la pozitionarea scaunului.

Share this post


Link to post

Ce inseamna sa depasesti limita de viteza cu ...doar 5km/h:

 

De fapt nu trebuie uitat: toate limitarile de viteze au la baza calcule stiintifice si experimente riguroase. Multi banuiesc asta, putini stiu si si mai putini le respecta.

Edited by 6TTK

Share this post


Link to post

Imi scot palaria si ma inclin cu respect in fata celui (celor) care vin cu o initiativa excelenta. Astept cu interes si alte recomandari.

Noi ne-am gandit si la o alta forma de educatie rutiera:

Ghid al bunelor practici:

1. Dacă pe un drum cu 2 benzi pe sens circuli pe banda 1 şi observi intenţia unui vehicul de a intra pe sensul tău dintr-o stradă laterală, pentru a fluidiza traficul te asiguri, semnalizezi şi treci pe banda 2 de mers. Dacă manevra de a trece pe banda 2 nu este posibilă, redu viteza şi fă-i loc autoturismului care doreşte să intre pe banda ta de deplasare!

2. Dacă circuli pe un drum cu 2 benzi pe sens, circulă pe banda 1, banda 2 las-o liberă (pentru alţi participanţi la trafic, pentru Ambulanţă, SMURD etc.).

3. Nu te grăbi. Nu transforma calatoria într-un raliu. Dacă pleci la drum lung o rezervă de timp poate fi binevenită.

4. Pentru a nu provoca disconfortul celorlalţi participanţi la trafic, nu folosi farurile pentru ceaţă (proiectoarele) sau stopul suplimentar decât în condiţii de ceată!

5. Nu arunca resturile din maşină oriunde. Pentru gunoi există locuri special amenajate.

6. Fiţi prudeţi când intraţi în intersecţii, fiţi atenţi la viraje, este locul în care se pot întâmpla multe accidente.

7. Dacă eşti depăşit de un şofer agresiv şi imprudent, nu te întrece cu el, ajută-l să termine manevra.

8. Dacă dintr-un motiv anume o bandă de pe sensul tău este blocată, pentru decongestionarea traficului, circulaţi (treceţi) prin alternanţă unul câte unul (metoda fermoar).

9. Chiar dacă ai prioritate, asigură-te.

10. În trafic, în exteriorul localităţilor, nu condu bara la bara, timpul de reacţie şi viteza îţi pot fi fatale.

11. Pentru fluidizarea circulaţiei permite traversarea unei căi de comunicaţie şi celor care nu au prioritate. 12. Dacă nu ai prioritate nu forţa nota pentru a trece sau intra pe un sens de mers. Nu tăia calea participanţilor la trafic, aşteaptă până unul dintre cei mai cu bun simţ te va lăsa să treci.

13. Evitaţi să conduceţi când sunteţi obosiţi, mai ales pe drumuri lungi şi monotone. Nu lăsa hazardul să decidă în locul tău.

14. Foloseşte un timp scurt avariile pentru a spune ’’mulţumesc” celui care te-a ajutat în trafic.

15. Nu şerpui printre maşini, strada nu este un poligon cu jaloane.

16. Nu confunda maşina cu o jucărie. Nu trebuie să tragi ca disperatul de ea folosind acceleraţia şi frâna obsesiv.

17. Siguranţă prin respect. Schimbăţi mentalitatea şi acordă respect în trafic.

18. Nu trebuie să fim nici un obstacol, dar nici un factor generator de accidente.

19. În loc de claxon există frână, iar în loc de acceleraţie poţi să dai radioul puţin mai tare.

20. Dacă plouă sau chiar dacă carosabilul este umed, când te apropii de un vehicul care circulă din sens opus, porneşte ştergătoarele.

21. Când rulezi pe ploaie şi motorul se turează brusc a-i intrat în acvaplanare. Nu pune piciorul pe frână, ridică-l de pe acceleraţie şi vei continua deplasarea normal. Verifică gradul de uzură şi presiunea în pneuri.

22. Fără geamul întredeschis şi muzica dată la maxim. Păstrează-ţi “poluarea fonică. “Cei 7 ani de acasă sunt valabili şi în maşină.

23. Fiţi toleranţi în trafic. Mâine puteţi să fiţi voi în locul celui pe care îl claxonaţi si înjuraţi pentru o mică greşeală în trafic.

24. Nu vă enervaţi când aveţi în faţă autovehicule “Şcoală“ sau cu semnul de începător lipite pe geam care merg încet.

25. Strada e a tuturor, lasă claxoanele şi flash-urile, nu ne interesează că ai o maşină “tare”.

26. Dacă e nevoie să ocoliţi o groapă, vreun obstacol de pe carosabil sau vreun pieton imprudent, e bine să ştiţi dacă puteţi să faceţi manevra de ocolire fără să agataţi altă maşină. Folosiţi frecvent oglinzile.

27. Când eşti pe prima bandă, înainte de a vira la dreapta, priveşte în oglinzi, este posibil să treacă un motociclist sau biciclist pe lângă tine.

28. Încadrează-te corect în sensurile giratorii sau intersecţii. Fiţi prudenţi în viraje şi intersecţii, sunt locurile unde se pot întâmpla multe accidente.

29. Nu plecaţi la drum până nu aveţi geamurile bine curăţate de gheaţă şi zapadă! Un geam murdar te face vulnerabil. Nu uitaţi de faruri şi stopuri.

30. Pe ploaie, pietonii sunt mai grăbiţi şi mai neatenţi, pot avea reacţii ciudate. Atenţie la reacţiile lor, mai ales că e ud pe jos.

31. Dragi pietoni, daca v-am dat prioritate nu confundaţi trecerea de pietoni cu aleea din parc. Înainte de a traversa asigură-te.

32. Atenţie mare la pietonii în stare de ebrietate aflaţi în apropierea părţii carosabile!

33. Atenţie mărită la persoanele în vârstă! Dacă vor traversa neregulamentar, deşi vei folosi claxonul până se va arde, ei tot îşi vor urma calea şi nici nu o să se grăbească.

34. Dacă depăşiţi un vehicul de transport în comun aflat în staţie, mare grijă la pietonii ce pot traversa aiurea.

35. Nu circula cu farurile nereglate. Nu folosi becuri vopsite sau neconforme, ori nu vei avea suficientă vizibilitate, ori ne vei orbi pe noi.

36. Nu uita de semnalizare, comunicarea în trafic este importantă.

Acest ghid poate fi regasit aici: http://www.clubkia.ro/viewtopic.php?f=49&t=7938

Voi posta link-ul si pe forumul nostru. Le-am postat aici: http://www.clubkia.ro/viewtopic.php?f=46&t=3923&p=150774#p150774 Multumesc.

 

Siguranta in trafic prin respect.Drum bun si numai bine.

Edited by spdblue

Share this post


Link to post

In schimb, exista, ca si "campanie impotriva plictiselii" asa ceva:

http://www.youtube.com/watch?v=YB_JCUw9SoU

 

Ce sa mai zic ?! "No comment. This is Romania".

Sau: "Asa se vede la noi problema sigurantei rutiere..."

Edited by 6TTK

Share this post


Link to post

 

De fapt nu trebuie uitat: toate limitarile de viteze au la baza calcule stiintifice si experimente riguroase.

 

 

Unde sunt publicate calculele si experimentele stiintifice respective :dontknow: ?

Share this post


Link to post

In manualele de fizica, in studii si statistici rutiere...doar dai un google, gasesti cu miile.

Share this post


Link to post

cu google gasesti cu miile si cazurile de rapiri extratereste.

Eu ma refeream la o publicatie cat de cat serioasa, cu un comitet de lectura. Daca ai un link de studiu riguros, sunt mare amator.

Sau macar unul care sa arate modul in care au fost alese in urma unui calcul o limita de viteza oarecare, dintr-un loc oarecare... ca sa inteleg si eu metoda.

Edited by james kilowatt

Share this post


Link to post

Cap 3 din studiu e interesant, cel anterior nu riguros ci doar parerea soferilor. Insa studiul in sine nu e rau, desi nu implica nicaieri ca limita de viteza ar trebui sa fie aceeasi pentru toata lumea si toate masinile in toate conditiile de trafic.

In ecuatia SSD nu se ia in calcul timpul de reactie al fiecarui individ, sau coef de frecare riguros, ci pe cele medii. Asta inseamna ca Hamilton cu o masina mai aderenta decat media ar trebui sa aiba o limita de viteza mai ridicata atunci cand e singur sau in trafic lejer. Din pacate e valabila si contrariul, un mosulica obosit cu o masina prabusita poate fi in pericol si respectand restrictiile.

 

Insa indiferent de asta, crezi ca baietii cu cashcheta sau drumarii fac un studiu similar pentru fiecare panou cu restrictie de viteza pe care il pun??

 

 

Mai am o observatie, legata de contradictiile intre campanii. In unul din clipurile de mai sus ne arata cum 5km/h peste limita duce la un accident mortal (aka franeaza, si in clipa impactului vitezometrul lui arata 5km/h). In alt clip, scrie la impact de 30km/h (sau chiar mph, nu mai tin minte) 80% supravietuiesc. Care din cele doua e valabile?

 

Eu sunt de acord cu scopul campaniei, insa ma deranjeaza uneori metodele folosite. In plus, e riscant sa dai de inteles ca respectarea regulilor duce in mod necesar la siguranta. Ma deranjeaza ca in majoritatea campaniilor, in loc sa se faca apel la discernamant, se face apel la aplicarea "robotizata" a regulilor.

Daca esti cu mintea la pasarele, nu iti garanteaza nimeni ca respectand limitele de viteza esti in siguranta. Sau alt exemplu, e perfect regulamentar sa mergi cu 30km/h pe autostrada, insa asta te pune si pe tine si pe ceilalti in pericol...

 

LE

Uite genul de campanie la care imi place continutul... nu spune "respecta regula, robotule" ci "casca ochii indiferent de situatie"... Si nu ma face sa schimb postul cand dau clipul, nu fac apel la imagini macabre, etc. Inteleg ca unele campanii au nevoie sa socheze, insa asta mi se pare o metoda ieftina de a transmite un mesaj.

Edited by james kilowatt

Share this post


Link to post

:offtopic: Nu cred ca este in topic sa dezbatem latura tehnica a unor reglementari. Eu am dat un exemplu, care mi s-a parut destul de fundamentat...

... intervine statistica si coeficientul de siguranta;exista si limitari inferioare de viteza, datorita fluentei traficului; pentru siguranta, motivele economice (consum, poluare etc. care exista !) nu prezinta interes; cat priveste efectul unui impact, ultimul cuvant are fizica si biofizica.

Nu pot sa-ti raspund la intrebarea "cum procedeaza baietii de la drumuri..." , dar chiar daca nu exista cerinte legislative sau contractuale, un inginer care se respecta adauga si calcule la experienta; daca ar merge numai pe experienta ar fi un simplu maistru, daca ar merge numai pe calcule ar fi doar matematician.

Edited by 6TTK

Share this post


Link to post

Pai tu ziceai ca TOATE restrictiile de viteza au la baza calcule si experimente riguroase. Eu am dubii ca sunt chiar asa de bine fundamentate.

Share this post


Link to post

"Contrariat" de faptul ca pe imagine apare test drive-ul cu Skoda, am "rascolit" link-ul mentionat si am dat de 2 episoade interesante. Excelente. Felicitari! Se poate continua si cu Hyundai.

Edited by spdblue

Share this post


Link to post

O chestie interesanta in disputa centura de siguranta vs. airbag:

daca la o coliziune frontala survenita la 50 km/h , vehicolul s-ar opri pe o distanta de 1 m, deceleratia corpului uman, impusa de centura ar fi de maximum 9-10g (g=acc. gravitationala), ceea ce e la limita supravietuirii...fara centura insa, airbagul va impune o deceleratie in cel mai bun caz de minimum 15g (uzual intre 20-30g) ceea ce e aproape moarte sigura. Cine nu crede poate incerca...

Edited by 6TTK

Share this post


Link to post

Eu am citit mai demult un studiu statistic care spunea ca mai bine de 90% din ranirile grave sunt evitate datorita centurii si mai putin de 10% datorita airbagului. Studiul era cam vechi, poate intre timp airbagurile au mai evoluat.

 

Insa avand in vedere ca in sporturile cu motor se merge pe centuri si nu pe airbaguri ma face sa cred ca airbagul mai degraba mai mult marketing decat siguranta. Costa mai mult si da mai bine in lista de optionale decat o centura gen F1...

Share this post


Link to post

Oarecum off-topic, motiv pentru care cer indurare mai-marilor, am decis nu de mult timp sa incerc un experiment: sa nu mai apas pedala de ambreaj concomitent cu cea de frana daca doresc sa franez, ci sa folosesc (si) mai mult frana de motor ajutata aventual de cea de serviciu, iar la momentul potrivit sa apas pedala de ambreaj. Altfel spus, ambreajul cat mai tarziu si nu pentru a-l menaja in principal, ci pentru a folosi si frana de motor in timpul franarii.

 

Pana acum am vreo 500 km de astfel de practici si rezultatele sunt promitatoare: distanta de franare micsorata, uzura mai mica a elementelor de franare si ambreajului, ca sa nu mai vorbesc de un control general mai bun a masinii pe suprafete umede. Singurul element asupra caruia mai trebuie sa lucrez este alegerea momentului oportun de apasare a ambreajului, atat cat sa am o utilizare indelungata a franei de motor, dar nici "sa dea in nas".

 

Efortul merita iar motorul CRDi ajuta in acest sens. Cele pe benzina ar putea fi putin mai pretentioase, dar totul tine de sincronizare.

Share this post


Link to post

concomitent cu cea de frana daca doresc sa franez, ci sa folosesc (si) mai mult frana de motor ajutata aventual de cea de serviciu, iar la momentul potrivit sa apas pedala de ambreaj. Altfel spus, ambreajul cat mai tarziu si nu pentru a-l menaja in principal, ci pentru a folosi si frana de motor in timpul franarii.

Efortul merita iar motorul CRDi ajuta in acest sens. Cele pe benzina ar putea fi putin mai pretentioase, dar totul tine de sincronizare.

 

Eu folosec ascet procedue de cam 1500 km si este super ok si pe langa uzura redusa a franei "de picior" scade si consomul. Am reusit sa aplic acest procedeu cu scces fara sa dea masina in nas. Pe langa asta incerc sa turez masina in asa fel in cat sa am constant turatia optima si sa merg cat ai fluent fara accelerari bruste ci utcat lejer in ture si fara decelerari bruste si accentuate tate pt. un consum ai bun si uzura mai scazuta.

De dat da rode acest sistem.

Edited by Phariz

Share this post


Link to post

Inteleg ca la scoala de soferi, aia care s-o mai face, nu se insista pe acest procedeu pentru a nu da masina in nas, dar pe urma? Suntem atat de prinsi in rutina condusului incat nu mai constientizam unele actiuni, dar daca stam si ne gandim bine, unele ar putea fi de folos si nu doar financiat, cat si privind siguranta.

Share this post


Link to post

Condusul civilizat necesita multe compromisuri si sacrificii:

:sneaky::devil:

Share this post


Link to post

Naiv.... ca intotdeauna.... tu vezi - in trafic fiind - cum se circula, cum se gandesc si asigura / semnalizeaza / executa depasirile (ca sa dau doar un exemplu)?

Se mai uita multi "peste" masina din fata sa, ca sa anticipeze mai bine ce se va intampla in trafic si sa actioneze in consecinta? Daca cel din fata franeaza, se accelereaza brusc si se depaseste din scurt (de preferat fara a mai pierde timp si energie cu asigurare / semnalizare - daca se reuseste provocarea unui infarct celor din spate cu atat mai "marfa" :cool: ).... indiferent ca cel din fata tocmai a franat la o trecere de pietoni pe care trec niste oameni...!

 

Interesante discutiile de pe aici.... voi face si eu un filmulet cu ceea ce descriu mai sus!

 

Cat depre centura de siguranta, constat ca scade vertiginos obiceiul de a folosi, atat urban cat si extraurban.... asta dupa o perioada in care se produsese un reviriment in acest domeniu! De multe ori vad pe locul din fata copii mici care stau in picioare, sprijinindu-se de bord :rant:

Share this post


Link to post

Mie chestia cu franarea si ambreiajul mi se pare atat de evidenta incat nici nu mai merita dezbatuta. Asa se invata si in scoala de soferi. In ceea cea ma priveste, am calcat ambreiajul cat se poate de tarziu la franare din prima zi.

 

Te pomenesti ca mai sunt si unii care stau cu piciorul pe ambreiaj si la stop... desi n-are nici o legatura cu siguranta.

Share this post


Link to post

Trageti voi concluziile, cum e mai bine ? :hmm:

Edited by 6TTK

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...