Jump to content
marius.zadara

Inscrieri pentru inlocuire lichid de frana

Recommended Posts

Contrar ideii generale conform careia lichidul de frana isi pastreaza proprietatile in timp, nefiind necesara inlocuirea lui ci doar completarea dupa caz, valabilitatea acestuia este in general de 2 ani sau 40.000 km, depinzand insa de producatorul acestuia (ex: Mobil 1). Am fost foarte dezamagit ca la revizia de 2 ani nu s-a inlocuit in service lichidul de frana, asa ca am decis sa investighez putin situatia si am aflat (tot din service) ca cel care este in masina nu-si pierde proprietatile in timp, nefiind singurul caruia i s-a dat acest raspuns (a se vedea acest link).

 

Nedorind insa sa raman cu lichidul peste termenul de valabilitate, am decis sa intreb si la alte service-uri importante, primul cu care am luat legatura fiind Augsburg. Am aflat ca se poate face aceasta operatie, insa la intrebarea daca pot aduce eu lichidul de frana, mi s-a spus ca nu, pompa cu care scot si baga lichid este prevazuta cu un rezervor de 10 litri, iar ei nu il golesc si curata doar pentru a-l pune pe al meu, mai ales ca vorbim de maxim 2 litri. Daca retin bine, ei au Castrol Brake Response, DOT 4, iar eu doream Mobil 1.

 

Asadar, scopul acestui topic este de a realiza o lista cu cei care doresc sa li se inlocuie lichidul de frana, indiferent de marca autovehiculului. Ma gandesc ca in felul acesta, strangandu-ne mai multi, iesim mai ieftin la final, ne rezolvam si problema iar service-ul castiga din vanzare.

 

Inca nu am luat legatura si cu alte service-uri pe tema asta, vreau sa stiu mai intai cati sunt dornici de realizarea acestei operatii, chiar si daca costurile nu sunt inca cunoscute - din nou, daca retin bine, mi se daduse un cost individual, cu lichidul lor, undeva la 120-150 RON. Daca suntem mai multi si ne coordonam, reusim poate chiar sa obtinem un pret mai bun, desi chiar si acesta este acceptabil.

 

Rog doar pe cei intr-adevar interesati sa raspunda, acest topic nefacand referire la ce se face si ce nu in service-urile Hyundai.

Termenul final este 1 August, dupa aceasta data voi lua legatura cu service-urile si va voi comunica conditiile si ofertele.

 

1. marius.zadara

Share this post


Link to post

Inca nu stiu ce si cum cu tipul / caracteristicile / compatibilitatile lichidului de frana ce va trebui sa fie pus, dar voi studia - oricum sunt pentru inlocuirea lui neaparat!

(Si) mie mi s-a spus in service (chiar acum, pe 15 iunie, cand masina are 59.500 km / 42 de luni de la achizitionare) ca nu se inlocuieste ci doar se completeaza daca este cazul, facandu-se doar o verificare vizuala a nivelului (si ca d.p.d.v. calitativ acest ulei nu isi pierde calitatile in timp) :hmm: !

 

Asa ca, pentru ****burg sau orice alt service:

 

1. marius.zadara

2. BlueKing

Share this post


Link to post

O mica punere in tema

 

Lichidul de frana este un lichid hidraulic, iar ca orice lichid hidraulic principala sa activitate este de actionare asupra unui "receptor". In cazul masinilor, la inceput receptorul a fost unul singur, anume pistonasul de frana din etrier, principiul general fiind urmatorul: apasarea pedalei de frana conducea la cresterea presiunii in intregul sistem ceea ce conducea la impingerea pistonasului din etrier, cauzand apropierea placutelor de disc, masina astfel incetinind. In momentul cand pedala a fost lasata libera, presiunea scadea, iar placutele si pistonasul sunt impinse la loc de catre disc datorita rotatiei sale. Acum, fie ca vorbim de servo-frana fie ca nu, principiul ramane la fel, plusul adus de servo fiind acela ca foloseste o parte din vacuum-ul motorului pentru a usura apasarea pe pedala.

 

O alte intrebuintare a lichidului de frana se regaseste in actionarea ambreajului, principiul fiind acelasi ca la frana, insa circuitul separat.

 

Precum uleiul de motor sau alte lichide din motor, inclusiv lichidul de frana are un indicativ si o norma de conformitate. Indicativul se trece dupa literele "DOT" care provin din "Department of Transportation" si spun ca acel lichid este in conformitate cu normele americane privind calitatea, iar norma de conformitate este trecuta dupa "SAE", asa cum se intampla si la uleiul de motor.

 

In general, DOT-urile sunt 3 mai nou, anume "DOT 3", "DOT 4" si "DOT5". Primul din lista a fost prin anii 80-90 si nu cred ca mai este folosit in prezent in mod curent. DOT4 in schimb se regaseste pe majoritatea masinilor, iar DOT5 este mai nou introdus fiind pe baza de silicon. In privinta compatibilitatii, de obicei se aplica retroactiv, adica DOT4 este compatibil cu 3, 5 cu 4, etc, insa trebuie tinut cont si de recomandarile producatorului masinii in acest sens, deoarece s-ar putea ca DOT5 (de exemplu) sa afecteze garniturile si astfel doar DOT4 sa fie acceptat. Din ceea ce cunosc la Hyundai, exceptand SantaFe si poate Tucson, lichidul de frana are indicativul DOT4.

 

De ce este insa nevoie de inlocuirea lui, v-ati putea intreba si pe buna dreptate din moment ce nu este trecuta pe fisa de revizii. Pe langa proprietatea hidraulica a lichidului, una dintre cele mai importante calitati ale sale este faptul ca rezista foarte bine la caldura, mai ales cand vine vorba de frana. Punctul de fierbere a lichidului de frana este undeva la 250-300 grade, indeajuns cat sa reziste la temperaturi inalte pentru ceva timp. Insa nu doar aceasta caracteristica este importanta, ci mai ales cea privind disiparea caldurii, altfel spus, trebuie sa o disipe cat mai repede, ideal fiind sa nu se incalzeasca deloc, ceea ce desigur nu se intampla.

 

In timp insa agentii din componenta lichidului de frana "imbatranesc", iti pierd capacitatile de preluare a caldurii si presiunii, astfel incat cu timpul, lichidul de frana nu mai preia caldura, transformandu-se intr-un lichid, altul decat cu proprietati hidraulice si termice. Rezultatul acestei transformari este o frana mai putin eficienta deoarece lichidul nu mai raspunde asa bine la presiune, fie ea pentru frana sau ambreaj. Astfel incat se impune inlocuirea lui, iar cel mai in masura sa indice intervalul il consider a fi producatorul respectivului tip de lichid, producatorul masinii nefacand altceva decat sa isi dea (sau nu) acordul pentru accepatrea lui. Insa din moment ce este pus in masina, valabilitatea incepe sa se scurga, ea nefiind niciodata infinita, candva trebuind sa fie inlocuit si acest lichid.

 

Ca metode de scoatere, cea mai frecventa implica doua persoane: una la volan, care creeaza presiune in sistem apasand sistematic si tinand apasata pedala cat o alta persoana scoate lichidul pe la fiecare roata; cea moderna implica folosirea unei pompe in locul celui care apasa pedala.

 

Ca recomandare personala, chiar daca puneam lichid de acelasi tip si producator, dupa ce goleam complet instalatia, introduceam alcool tehnic pe ea ca sa o curete de orice fel de mizerii acumulate in timp. Inainte de pune noul lichid introduceam aer cu presiune pe instalatie si astfel stiam ca am eliminat si alcoolul, dupa care treceam la punerea noului lichid de frana si scoaterea aerului. Aceste operatii se fac in service cu ajutorului acelei pompe, iar eu sper ca se si curata instalatia, dar ramane de vazut. La sfarsit se testeaza sistemul de franare pentru a vedea eficienta lui, caci daca este inca aer pe instalatie, rotile vor frana dezechilibrat.

 

Pentru cine doreste sa aprofundeze ideea, il invit sa acceseze Wikipedia sau procedura din manualul de service pentru Hyundai Accent 1.6 GLS:

 

 

Share this post


Link to post

Fara sa fiu rau, la service ai intrebat daca il schimba la cerere?

Poate ieseai mai ieftin, nu stiu....

Share this post


Link to post

Da, si au zis ca nu fac asa ceva pe motiv ca nu e necesar, el neinlocuindu-se niciodata, doar completand daca e cazul. Din acest motiv l-am rugat pe @BlueKing sa mai intrebe si el, poate daca cei din service vad ca este cerere, vor da si oferta, dar se pare ca nu e cazul. Chiar de s-ar face la Hyundai, mi-e greu sa cred ca pentru un Accent pretul incluzand manopera si lichidul "genuine" este mai jos de 150 RON, hai 200 - sa nu uitam de adaosul comercial de 250% la piese si consumabile precum si de cei 90 RON + TVA pentru ora de manopera. Cine si-a aerisit macar o data franele stie ce munca fizica trebuie depusa de cel de la volan ...

Share this post


Link to post

Fara sa fiu rau, la service ai intrebat daca il schimba la cerere?

Poate ieseai mai ieftin, nu stiu....

 

Pana acum vad ca lupta se da pentru ca sa il schimbe.... daca mai ieftin sau nu - deja e detaliu neglijabil!

Share this post


Link to post

Conform cartii de service se inlocuieste la revizia de 45.000km, impreuna cu antigelul.

Am vb. astazi la Oradea sa imi faca o oferta de pret ptr fise bujii, urmand ca la revizia de 45. sa le inlocuiesc. Am discutat despre inlocuirea lichidului de frana si spre surprinderea mea 'habar nu aveau' vorba interlocutorului ii dai 10 lei la mecanic si ii spui sa iti inlocuiasca si lichidul!! Serios?? pe langa ca e mare pretul la manopera mai trebuie sa dau si 'spaga'???Asa ca l-am rugat sa faca o verificare si sa ma anunte.Eu cred ca ei nu au citit cartea de servce cu ce anume trebuie schimbat, au tabelul respectiv si conform tabelului doar antigelul.

Nici la ora actuala nu am primit un raspuns.

Edited by iflorin

Share this post


Link to post

In general, DOT-urile sunt 3 mai nou, anume "DOT 3", "DOT 4" si "DOT5". Primul din lista a fost prin anii 80-90 si nu cred ca mai este folosit in prezent in mod curent. DOT4 in schimb se regaseste pe majoritatea masinilor, iar DOT5 este mai nou introdus fiind pe baza de silicon. In privinta compatibilitatii, de obicei se aplica retroactiv, adica DOT4 este compatibil cu 3, 5 cu 4, etc, insa trebuie tinut cont si de recomandarile producatorului masinii in acest sens, deoarece s-ar putea ca DOT5 (de exemplu) sa afecteze garniturile si astfel doar DOT4 sa fie acceptat. Din ceea ce cunosc la Hyundai, exceptand SantaFe si poate Tucson, lichidul de frana are indicativul DOT4.

 

Atentie ca exista lichid de frina DOT 5(pe baza de silicon asa cum ai spus) si DOT 5.1 Cele doua lichide nu sint compatibile. Se poate folosi DOT 5.1 in loc de DOT 4 sau DOT 3.

Eu la Tucson am acum DOT 5.1

Procedura de schimbare a lichidului de frina e intr-adevar mare consumatoare de timp. Din amintiri e cam asa:

- se pune fata masinii pe ceva, a.i botul sa fie mai sus decit spatele

- se scoate complet aerisitorul de la roata stinga fata si de la roata stinga spate

- lichidul de frina incepe sa curga si incet vasul de la servopompa incepe sa se goleasca (trebuie sa aveti rabdare sa lasati gravitatia sa lucreze, chestia asta poate dura ore)

- cind scurgerea se opreste, se pun loc aerisitoarele, dar inca nu se string de tot

- se adauga noul lichid in vas

- cind lichidul ajunge iar la aerisitor se inchide (intii va curge in fata apoi in spate, evident)

Atentie: pina in momentul asta NU se apasa pedala de frina sub nici o forma!

- se aeriseste fiecare roata (celebrele "pedale" cu motorul oprit) si se lasa sa iasa vechiul lichid pina curge lichid proaspat. Vechiul lichid e mai mult sau mai putin galbui, cel nou e aproape transparent ca apa. Mare atentie ca in vas sa fie mereu lichid sa nu cumva sa traga aer.

Operatia continua pina cind pedala de frina devine "lemn", o pedala "elastica" e semn de aer in circuitul de frinare.

 

Succesuri! :drive:

Share this post


Link to post

Mda. Eu am zis ca m-au cam fraierit la Brasov cand la revizia de 35000 mi-au schimbat lichidul de frana. Se pare ca nu. Si nu am cerut nimic. Dar revizia a fost aproape 900 de lei..

Share this post


Link to post

@Mikki, ne poti spune ( :pray: ) cantitatea, tipul (DOT X) si pretul unitar al lichidului de frana, precum si al manoperei daca aceasta a fost diferentiata de restul operatiunilor pe deviz?

 

 

Atentie ca exista lichid de frina DOT 5(pe baza de silicon asa cum ai spus) si DOT 5.1 Cele doua lichide nu sint compatibile.

 

Cu aceste doua propozitii care urmeaza si care au fost luate de pe link-ul anterior intelegem de ce DOT 4 si DOT 5 nu sunt compatibile. Mai mult, intelegem si necesitatea inlocuirii lichidului de frana (textul in italic), necesitate care insa "scapa" in momentul de fata:

 

Glycol-ether/dot three/dot four brake fluids are hygroscopic (water loving), which means they absorb moisture from the atmosphere under normal humidity levels. More modern fluids (e.g. silicone/DOT 5-based formulations), are hydrophobic, and can maintain an acceptable boiling point as they absorb moisture over the fluid's service life.

Share this post


Link to post

Am luat legatura cu cei de la Norauto pe aceasta tema, mail-ul trimis fiind urmatorul:

 

Buna ziua!

 

As fi interesat de inlocuirea lichidului de frana la o masina Hyundai Accent 2007 si as dori sa stiu daca aceasta operatie se poate face intr-unul din service-urile Dumneavoastra. Legat de aceasta operatiune as dori sa stiu in principal:

- care este costul acestei operatiuni incluzand consumabilele Dumneavoastra

- ce tip si marca de lichid de frana veti folosi

- care este cantitatea aproximativa care va fi folosita

- pretul unitar incluzand TVA al lichidului de frana

- costul manoperei

- modalitatea scoatere a lichidulu de frana: pompa de vacuum sau manual?

- in cazul in care doresc alt tip si marca de lichid de frana decat ceea ce puneti la dispozitie, acestea poate fi adus de mine si astfel sa beneficiez doar de manopera privind inlocuirea lui in service-urile Dumneavoastra?

- care este costul manoperei?

- exista vreun discount acordat in cazul in care se vine la aceasta operatiune cu mai multe masini (ex: grup de masini, nu neaparat proprietate personala)

- care este durata aproximativa pentru aceasta operatiune?

- instalatia de lichid de frana este spalata inainte de a introduce noul lihcid de frana?

- la terminare, se face vreun test privind franarea, chiar si pe stand? acest test ar trebui sa evidentieze echilibrul franarii, astfel incat fiecare roata sa franeze la fel, iar daca acest lucru nu se intampla, inseama ca aer a mai ramas inca pe instalatie.

 

Va multumesc.

O zi buna in continuare!

 

 

 

Raspunsul venit tot pe mail contine urmatoarele detalii:

 

Stimate Domn,

 

Va multumim pentru interesul manifestat fata de Norauto. Referitor la

solicitarea dumneavoastra de pe site-ul www.norauto.ro , va comunicam

urmatoarele: lichid de frana dot 5.1 ferodo , cantitatea ,1l , pret 160 ,modalitate scoatere, compresor prin impingere,durata ,45 min-1h . In ceea ce priveste discount-ul care doriti a vi se acorda puteti sa discutati numai cu directorul de centru .

In speranta ca serviciile noastre vor raspunde exigentelor dumneavoastra ,

va asteptam la Centrul Norauto Militari, Zona Comerciala Carrefour Militari,

Autostrada Bucuresti-Pitesti, km 11-12, Chiajna, Ilfov.

 

Tel : 031 224 00 05

 

Fax: 031 224 00 08

 

O prima problema ar fi faptul ca lichidul de frana folosit este 5.1, lucru reflectat si in pretul final de 160 RON. Am sa intreb totusi daca pot face inlocuirea acestuia daca il aduc eu si cat costa manopera in acest caz. Pentru celelalte detalii ma voi duce personal sa intreb, iar atunci cand le am, vi le impartasesc.

 

Nu mai este nimeni interesat de aceasta inlocuire? :unsure:

Share this post


Link to post

Fara sa fiu rau, la service ai intrebat daca il schimba la cerere?

Poate ieseai mai ieftin, nu stiu....

 

 

M-am interesat ieri la service Expozitiei si Otopeni, iar rezultatele sunt dupa cum urmeaza:

 

Service Expozitiei:

- manopera: 1/2h x 115 RON / h (cu TVA) = ~60 RON

- lichid: Mobil 1, DOT 4, 28 RON / 0.5 litru = 56 RON / litru (cu TVA)

 

Service Otopeni:

- manopera: 80-90 RON (tariful pe ora la ei este de 99 RON fara TVA => 122.76 RON cu TVA => durata acestei operatii = ~45 min)

- lichid: Mobil 1, DOT 4, 34 RON / 0.3 litri = 102 RON / litru (cu TVA)

 

Asupra preturilor de manopera cred ca este destul de clar cum stau lucrurile, sper ca si calitatea sa fie pe masura. Cat despre pretul lichidului de frana, cei din Expozitiei sunt mai apropiati de realitate, un bidon de 500 ml Mobil 1 DOT 4 costand "pe piata" in jur de 27 RON. Ce am omis sa intreb in cazul ambelor service-uri este daca manopera include si testul de frana pe stand, lucru pe care l-am subinteles a se realiza "din oficiu".

 

LE: O mica neconcordanta, din ce stiu eu cantitatea necesara de lichid este de 2 litri, cei din Otopeni au zis ca sunt necesari doar 300 ml. Ma abtin de la comentarii si de la a gandi ce baga pana la plin.

 

 

-

Share this post


Link to post

ca o gluma asa... AER baga pana la "varf" :rolleyes:

 

 

Pana la urma operatiunea consta: scoaterea lichidului vechi din sistem cu aparate ceva speciale, nu ? Ori desfac ceva pe la roata sa se scurga lichidul cel vechi ?!

Edited by diaconescubogdan

Share this post


Link to post

Sunt mai multe posibilitati de scoatere a lichidului dintre care una este cea de slabire a aerisitorului de la fiecare roata in parte. Este buna in cazul in care sunt mai multe persoane, una sa faca pedale si sa tina apasat cand se inchide aerisitorul, in prealabil slabit pentru a iesi lichidul care se colecteaza intr-un recipient. Alta implica folosirea unei pompe care, conectata la furtunul de vacuum (sper ca am retinut bine denumirea) de pe "tulumba" din spatele rezervorului, il extrage din toata instalatia.

 

Ideal ar fi ca dupa acest moment sa se introduca in instalatie alcool tehnic si scos pe la roti, dar e ignorat in service. Asa ca se trece direct la reumplerea instalatiei pe la rezervor si, slabind succesiv fiecare aerisitor intr-o ordine anume, se asteapta pana cand lichidul iese fara bule de aer. Iarasi la modul ideal, se verifica de mai multe ori fiecare roata, cam de 2-3 vizite / etrier faceam la masina anterioara.

 

La urma ar trebui o proba de frane pe stand, dar ... nu am aflat in service daca se face sau nu. Tot ce am aflat legat de aceasta parte finala era ca un client, aflat prin zona cand intrebam eu ce si cum, astepta pana facea nenea pedale in spate, ca sa se intareasca pedala ...

Share this post


Link to post

Pai nu exista un consens pentru chestia aia cu alcoolul tehnic. Lichidul de frana e gandit sa protejeze garniturile, iar garniturile sunt gandite sa reziste la lichid de frana... cu alcoolul, cine stie.

Mizeria ar trebui sa iasa la evacuarea lichidului vechi. Oricum, mie unuia nu mi s-a intamplat niciodata sa vad un circuit de frana infundat. Doar spart. Nu cred ca e prea usor sa-l infunzi, avand in vedere presiunea la care merge :)

Share this post


Link to post

Consens nu, tocmai ca unii fac, altii nu. Este insa o recomandare "din batrani", stiu ei ceva. Alcoolul tehnic nu ataca nicio garnitura si doar denumirea te face sa te gandesti la asa ceva.

Share this post


Link to post

La i30 in manualul utilizatorului, scrie ca la revizia de 35000 km sau 2 ani se schimba lichidul de frana. Pe factura am 0.5 litri la 18-19 lei. Manopera a fost de 2.8 ore(266 lei fara TVA) pentru toata revizia.

Share this post


Link to post

S-a punctat deja ca lichidul de frana (care era odata un alcool cu molecula "inelara", ceea ce ii conferea proprietatea de a avea o temperatura de fierbere inalta; actualmente nu mai stiu ce e) se contamineaza in timp cu apa (alcoolii sunt hidrosolubili)(fenomenul depinde considerabil si de frecventa cu care se "umbla" la rezervor, inclusiv "ce" se toarna acolo!!!). Degradarea inseamna posibilitatea tot mai crescuta in timp ca acest lichid (de fapt, apa din el) sa fiarba, vaporii producand ANULAREA functionarii franei hidraulice! E adevarat ca fenomenul e favorizat si de utilizarea intensiva (unii ar spune abuziva) a franei, cauzand incalzirea puternica a elementelor de franare.

Recomandarea schimbarii acestui lichid e legata mai degraba de considerente de siguranta, fiind destul de greu de efectuat determinari in legatura cu calitatea lui.

 

Legat de spalarea instalatiei: Prin anii '60 se recomanda spalarea motorului intre schimburile de ulei; inca de pe la sfarsitul anilor '70, aceasta practica devenise mai degraba daunatoare: uleiurile contineau aditivi detergenti care faceau foarte bine treaba, solutiile pe baza de motorina cauzand uzuri anormale - si inutile!

Era utila spalarea sistemului de franare in vremurile cand cauciucaria produsa de industria socialista se dizolva intr-o veselie in lichidul de frana, care devenea NEGRU! Actualmente eu nu as recomanda contaminarea instalatiei cu apa sau alcool etilic (acesta fierbe si mai jos decat apa, la 79 de grade Celsius!), foarte greu daca nu imposibil de eliminat fara demontarea COMPLETA a instalatiei de franare (ceea ce nu doresc nimanui!!)

Raman 2 metode, fara vreo spalare: fie scurgerea (simpla sau "ajutata" cu "pedale"), urmata insa de atat de greoaia aerisire, fie turnarea "peste" a lichidului de inlocuire; aceasta presupune o oarecare pierdere, o parte a lichidului nou, amestecat cu cel vechi trebuind a fi aruncat (sau dat la reciclare) odata cu cel vechi, insa eliminand operatiunea de aerisire.

Alegerea ramane a ficaruia dintre dumneavoastra.

 

Toate cele bune!

Share this post


Link to post

Parerea mea este ca si intr-o utilizare cumpatata a franei de serviciu combinata cu neumblarea la acel rezervor, lichidul de frana tot isi pierde din calitatile sale. Acest lucru se poate datora de exemplu (supra)incalzirii elementelor sistemului de franare pe timpul verii, lucru care echivaleaza ca temperatura generata cu franari dese fara ca pedala sa fie apasata. Si inca un lucru, spre deosebire de generatia anterioara de masini, lichidul de frana mai este folosit si la ambreaj, sistem care este des folosit chiar si de cei care au cutie automata in loc de una manuala. Asa ca in final, tot ajunge sa se uzeze, franarea prin pedala de serviciu nefacand altceva decat sa grabeasca procesul.

 

Ca unul dintre putinii care si-au inlocuit lichidul la 45.000 km / 3 ani, pot spune ca nu regret operatia si ca o voi repeta la acelasi interval de timp sau numar de kilometri, motivatia tinand in principiu de siguranta dar si de mentinerea celorlalte subansamble ale sistemului de franare in stare buna de functionare - vedeti cazul garniturilor care, in lipsa unui lubrificari adecvate, se pot deteriora din cauza temperaturilor inalte generate in timpul franarii.

 

 

Share this post


Link to post

@marius zadara, intrebarea e: ti l-ai schimbat singur sau in service?

Parerea mea de paralel este ca, indiferent unde se face operatiunea, dupa schimbarea lichidului trebuie facut neaparat, pt. linistea noastra, un test de frane pe stand. Eu unul nu as fi prea linistit daca nu as avea convingerea ferma ca toate cele patru roti ale masinii mele franeaza identic!

Daca ti l-ai schimbat singur si daca esti convins ca nu pot apare pericole, te rog sa-ti amintesti cat de organizat si meticulos esti si sa pui aci un tutorial frumos cu treaba asta! :fingerup:

Edited by dude

Share this post


Link to post

Nu l-am schimbat singur, mi l-au schimbat la cererea mea cei din service cu ocazia reviziei de 45.000 km / 3 ani facuta la 30.000 km / 3 ani. Motivatia acestei alegeri tne de faptul ca din documentarea pe care am facut-o, o metoda prin care se poate evacua lichidul de frana vechi este reprezentata si de o comanda data ECU-ului prin intermediul dispozitivelor pe care le au in service. Crezand ca fac acest lucru, m-am lasat pe mana lor, lucru care pana la urma a fost benefic prin prisma faptului ca cineva autorizat s-a ocupat de frana. Metoda aleasa de ei atat pentru evacuare cat si aerisire a fost cea cu pedale.

 

Apropo de acest aspect, ma gandesc ce influenta ar avea combinarea pedalelor repetate atata timp cat motorul ar merge? Teoretic, niciuna, caci si acea comanda data ECU-ului reprezinta tot o succesiune de activari-dezactivari ale pompei, dar ... cine stie ...

 

PS: Nu doar un singur test de frana pe stand s-a facut, ci chiar doua, unul dupa inlocuire si inainte de predarea finala si inca unul la ITP, eveniment care s-a produs imediat dupa revizie. Nu am avut probleme cu frana pana acum si cum ziceam si inainte, nu regret inlocuirea si nici marca lichidului de frana ales (m-am prezentat la revizie avand consumabilele mele).

 

 

 

Share this post


Link to post

Pentru a clarifica lucrurile: exista tester pentru lichidul de frina. Un service serios ar trebui sa aiba asa ceva, mai ales ca nu costa o avere. Testerul masoara de fapt nivelul apei din lichidul de frina (DOT 3, 4 si 5.1 sint lichide higroscopice, adica atrag umezeala din aer; DOT 5 e pe baza de ulei siliconic si nu are aceasta "calitate", totusi nu puneti DOT5, daca producatorul masinii nu a specificat asa ceva pt ca veti distruge garniturile). Testerul pe care l-am vazut eu are cite doua leduri verzi, galbene si rosii. Cu cit sint mai multe led-uri aprinse cind se baga testerul in borcanul cu lichid, cu atit e mai bine.

In principiu lichidul de frina se schimba la 2 ani sau un numar de km specificat de producator in graficul de service.

Share this post


Link to post

Intru iar in discutii, dupa o relativ indelungata absenta.

Pentru domnul Zadara: e adevarat ca toate lichidele utilizate in/pe automobilele moderne contin diversi aditivi; totusi, calitatea principala a lichidului (hidraulic, cum v-a placut sa precizati) de frana ramane temperatura de fierbere, care e data de compozitia lui. Expunerea la temperatura inalta NU exista (in opinia mea) in afara functionarii franei, si aceasta depinzand PUTERNIC de anumite elemente (coborarea unor pante lungi si abrupte cu actionarea prelunga si energica a franei de serviciu, conducerea (foarte) "sportiva", cu alternante intre accelerari puternice si franari la limita maxima (desi unii sunt de parere ca in acest fel nu ajungem NICI PE DEPARTE sa solicitam franele ca in situatia coborarii pantelor montane; argumentul - corect - e ca frana e "capabila" sa "distruga" o putere de 3-5 ori mai mare decat a motorului. Stiati asta?)

Defectul lichidului consta in contaminarea in special cu apa, ceea ce inseamna ca poate apare fierberea acelei ape, soldata cu formarea unui "dop" de abur (vapori), care va impinge lichidul spre rezervor si care, fiind elastic, va ANULA functionarea HIDRAULICA a sistemului de franare (ramaneti fara frana!!!)

Insa... asemenea situatie presupune atat o contaminare semnificativa a lichidului (detectabila cu acele testere care masoara conductivitatea (sau, invers, rezistivitatea) lichidului, care creste odata cu proportia de apa) cat si utilizarea brutala si prelungita a franei (fac aici mentiunea ca franele pe disc au performante de ventilare/racire MULT mai bune decat cele pe tambur/saboti).

Fiind un tip mai...zgarcit (cum spune nevasta-mea), nu ma voi grabi sa schimb acel fluid.

Alegerea e a fiecaruia, linistea sufleteasca fiind un element foarte important in atingerea satisfactiei de utilizare.

Oarecum off-topic: citind (cu atentie!) manualul, am observat ca se recomanda acolo schimbarea antigelului prima data dupa 4 ani, apoi dupa cate 2 ani. Oare de ce? Pune fabrica un antigel mai special? Sau se porneste de la ideea ca in service exista un nivel de disciplina tehnologica mai scazut si schimbul neglijent fara curatarea instalatiei va reduce din start performanta de conservare a "noului" antigel?

Se poate "proiecta" efectul si spre interventia la hidraulica franelor?

Din partile "triste" a experientei mele cu "specialistii" din service-uri, prea adesea am observat "inlocuiri de consumabile" in care era mai rau "dupa" decat "inainte" (On-topic: m-am chinuit destul de mult cu aerisirea franei la Nova dinaintea Hyundaiului, care avea circuit dublu spre spate....Chestia asta m-a facut prudent la angajarea in asemenea operatie!)

Va doreste toate cele bune,

Scepticul ceva mai putin obosit!

Edited by Obositu'
  • Like 1

Share this post


Link to post

Astazi am reusit si eu sa schimb lichidul de frana si antigelul, pentru prima oara dupa 4 ani si 62k km. Totul s-a facut cu manuta mea si cu ajutorul unui vecin la bagat pedale, asta este tehnica pe care am folosit-o. Nu am avut de ales decat sa merg pe metoda traditionala nu dispun de alte echipamente.

La antigel a mers cel mai repede, max 1 h din care cred ca 45 de min a fost asteptarea sa scurga tot antigelul din motor. Pentru cei care vor sa faca asta in regie proprie pot sa le transmit ca este o operatie foarte simpla si la indemana oricui ii place sa mestereasca pe la masina. Este un singur buson ( din plastic verde ) la baza radiatorului care se desface cu o surubelnita in cruce. Dupa desfacerea busonului de jos se desface si cel de sus ( la radiator ) si cel de la vasul de expansiune si incepe scurgerea antigelului. Cand s-a scurs tot antigelul, cu siguranta nu iese 100 % antigelul vechi, se reiau operatiile invers si gata, asta a fost.

La lichidul de frana este un pic mai complicat si mai murdar. Urasc lichidul de frana pe maini dar nu am avut ce face. Inainte de a incepe aerisirile repetate, cu scopul de a elimina vechiul lichid, recomand extragerea celui vechi din vas cu o seringa. Asta pentru a nu munci degeaba sa impingeti tot ce este in rezervor pe conducte. Aerisirea se face in cruce: dreapta spate - fata stg, stg spate - dreapta fata, in tot acest timp se urmareste nivelul din rezervorul de lichid de frana. Se urmareste si culoarea lichidului de frana ce iese pe aerisitoare, cel vechi, la mine, era galbui in timp ce asta nou era incolor. Cand incepea sa iasa lichid incolor ma opream pentru ca insemna ca cel nou a ajuns pana la roata. La final se aeriseste si ambreiajul conform aceluiasi principiu.

Total costuri:

- antigel ( norma G12 si long life ) + apa distilata = aprox. 45 de lei.

- lichid de frana 2 bidoane la 500 ml ELF DOT 4 = 28 lei. Am folosit doar 600 - 700 ml.

Sper ca am reusit sa fiu de folos celor care aveau dubii daca sa se bage sau nu la aceste operatii. Cu putina bunavointa si atentie se poate.

Edited by Cristifull

Share this post


Link to post

Am si eu o intrebare, de fapt doua. Aerisirea s-a facut cu motorul pornit / oprit ?! Ambreiajul cum l-ai aerisit ?!

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...