Jump to content
Comunitatea Hyundai din Romania
marius.zadara

Mentenanta culise etrieri, placute si disc frana

Recommended Posts

Pare a fi mai degraba o improvizatie aia si nicidecum ceva ce constructorul a prevazut. Nu-mi prea dau seama nici cum lucreaza acel arc. Teoretic s-ar putea, tot ceea ce trebuie sa faci este sa dai 2 gauri, eu insa nu m-as incumenta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut, exact asa este si la logan si passat,doar ca la kia si hyundai nu se potriveste suportul etrierului,marginea aia pe care se sprijina arcul ala este altfel fata de kia. Daca schimb culisele sr trebuii teoretic sa dispara si trancaneala nu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vei ramane surprins, insa NU neaparat. Trancaneala mai poate proveni de exemplu de la uzura excesiva a placutelor cand, coborand sub limita minima, joaca intre disc si etrier. Pistonul isi face treaba, adica le departeaza, dar pentru ca nu mai au suficienta "carne", la craterele romanesti vei auzi zgomote. Aceeasi situatia si cand discul in sine este uzat peste masura si din nou placuta joaca. Cazul cel mai urat este atunci cand nici placuta si nici discul nu sunt uzate sub limita, insa discul este ovalizat si loveste in placuta. Din nou trancaneli si nu neaparat cauzate de culise.

 

Cu exceptia ovalizarii care nu se poate determina ochiometric, eu sunt de parere ca atunci cand se umbla fie la placute, disc sau culise, intregul ansamblu trebuie luat la bani marunti, macar elementele de baza. Cand ai pomenit insa de arc, imediat m-am dus cu gandul la ceva ce neuronul meu se gandea mai demult, anume pus intr-adevar un arc, insa pe axul culisei, in zona burdufului de protectie. Acel arc ar forta culisa sa se retraga mereu, indiferent de gradul de lubrifiere, prevenind astfel blocarea acesteia. N-am continuat cercetarile, ideea pare insa buna, dar practica ne omoara ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu imi dau seama cum suna acel "zdranganit" la gropi dar dupa parerea mea pot fi 2 cauze:

1. Jocul placutelor in suportul etrierului - cazul fericit. Acesta ar trebui sa fie anulat de lamelele otelite cu care se fixeaza placutele, insa datorita "decalirii", lamelele nu mai exercita presiunea necesara pentru a le "strange" si implicit placutele incep sa "zornaie"

2. Uzura axului glisant (culisa) si/sau uzura canalului in care intra culisa. In acest caz, parerea mea este ca singura solutie corecta ar fi schimbarea suportului etrier si/sau a culisei in functie de uzura.

Din cauza formarii unui joc prea mare intre culisa si fata fata interioara a canalului in care ea intra, la socuri sau chiar la franari, poate aparea zgomotul. Cei care au montat acel arc nu au facut decat sa forteze culisa (de fapt ansamblul culisa/etrier) sa stea intr-o pozitie sa zicem tensionata in raport cu suportul etrier, de fapt sa nu mai permita jocul liber dintre etrier si suportul sau (corect spus ar fi jocul culisei in canal). E o solutie ... dar cred ca poate duce la uzura si mai pronuntata/accelerata.

Principiul este asemanator celui folosit pentru fixarea placutelor cu ajutorul lamelelor (arcuri) usor otelite.

Uzura etrier.bmp

Edited by Mihai-S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Placutele de frana sant noi,tablitele care tin placutele sant destul de tepene. Am mers zilele astea pe un drum pietruit si atunci am auzit acele zgomote,cum piscam frana putin zgomotul disparea,de aici m-a facut sa ma gsndesc ca ar fi ceva cu, culisele. Culisa de sus era ca noua,cea de jos avea o uzura pe o portiune de cca 6 7 mm,ma gandesc sa schimb tot setul de culise sa vad daca e ok.Multumesc pentru raspunsuri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doar ca titlu informativ, un set complet de culise etrier pentru Hyundai Accent costa undeva la 700 RON, incluzand desigur si burdufele de protectie. Eram dornic in vara sa le schimb si eu in acelasi moment cu inlocuirea discurilor, dar la pretul asta am zis ca mai bine iau un disc mai bun de frana ... De fapt, vreo 2 am luat in banii astia, dar astea-s deja detalii.

 

Habar n-am cu ce difera un set de reparatie culise fata de un kit de culise, nu stiu care e asadar mai potrivit ... Unul n-as da atatia bani, dar nici nu as vrea sa merg cu ceva "peticit" la frane ...

 

Tine-ne oricum la curent cu decizia ta, si nu uita un test important: poate doar s-a slabit culisa ... Stii tu, pe principiul "de ce sa sparg usa cand pot sa o verific inainte daca nu cumva este deschisa".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe piese-hyundai.ro culisa superioara costa 48 ron bucata, cea inferioara 45 ron si burduful de protectie 23 ron. 700 ron n-as fi dat in ruptul capului. Vad ca momentan nu le au pe stoc, cand or sa apara o sa le comand pe cele inferioare care aveau ceva urme de uzura.Burdufele sant ok nu sant crapate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poporul roman are o vorba foarte inteleapta: "la omul sarac, nici boii nu trag". E foarte adevarata pentru aproape toata populatia posesoare de diesel: cand ti-e lumea mai draga, boii raman fara copite ... Dar pe langa asta sa se mai impiedice si boii, asa, de capul lor, mai ca iti vine sa ma inham singur la atelaj, nu ca n-as face-o oricum ...

 

Istoria s-a repetat, iar mi s-a blocat o culisa a etrierului, fix pe aceeasi parte unde s-a mai blocat si in trecut: stanga-fata De data asta insa am observat mai greu, fiindca avand jante din aliaj, caldura s-a risipit mai usor, insa totusi o janta era mai calda decat restul, asa am ajuns sa descopar buba. Deja nu mai stiu ce sa fac, ma gandesc ca pe langa vina de a fi ales Hyundai ca producator, poate mai am si vina de a nu atinge pedala de frana des. De a o duce pana la capatul cursei nici vorba. Asa ca daca nu apas pedala si ma folosesc de frana de motor, nu e bine. Daca o apas, iar nu e bine.

 

Descoperind si urmarind problema pe mai multe zile, am decis intr-un final glorios sa merg la service unde nici nu m-a mirat ca au gasit-o blocata. Au dat vina pe existenta vaselinei in cantitati mai mari decat cele normale, vaselina care in contact cu praful a produs efectul nedorit. Acum nu am intrat in detalii cu mecanicul, era aproape 8 seara dupa o zi luuunga, insa stau si ma intreb ca ... : de unde praf, din moment ce sunt burdufuri ? Bine, prespupunand ca nu-s crapate si nelalocul lor... Cu ce uleiuri esentiale, bio si frumos mirositoare pot da pe la nasucul culisei si al burdufului astfel incat sa pot dormi si eu linistit ? Am inteles ca vaselina grafitata nu-i buna, mecanicul care s-a ocupat de revizie recomandandu-m doar "vaselina cu ulei", chestie care evident nu se gasseste de cumparat ci e doar disponibila lor, mecanicilor.

 

Situatia nici nu mai stiu cum e, ba stresanta, ba enervanta, ba de neinteles. Ma batea gandul la un moment dat sa le inlocui, insa iar nu am garantia ca cele noi vor fi mai breze. La fel de bine ma batea gandul sa incerc montarea unui arc in burduf, astfel incat prin actiunea lui, culisa sa fie mereu scoasa inafara, prevenind blocarea ei. E un proiect bun, insa n-am timpul necesar lui si sincer nici cunostiintele necesare. Poate doar un noroc chior sa ma ajute sa il realizez. Insa sa mizez pe noroc cand vine vorba de siguranta, nu e o idee deloc stralucita.

 

Alte idei, propuneri, sugestii ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marius eu asta folosesc si e buna cumparata de la Augsburg Militari ,costa intre 20 -30 lei ,mai citeste si tu despre ea si vezi daca iti convine, mai exista ceva de la CRC la spray ,daca vrei iti pot dona 10 g sa pui la culise sa faci o comparatie,sau mai exista posibilitatea sa iti dea un mecanic 1 -2 plicuri care le raman lor cand fac achizitia de etrieri,placute,discuri(unii producatori pun in cutii si aceste pliculete cu vaselina).

post-9545-0-16548900-1434646062.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Un link util, de pe la altii...

Sau asta ar fi (si mai) buna: Molycote G-3407.

Pasta pe baza de ceramica (sau cupru) se foloseste pentru a preveni scartiitul franelor (sau alte zgomote) datorate partilor metalice in contact - cilindru/placuta, placuta/arc lamelar/suport etrier. In nici un caz n-as folosi-o la axele glisoare.

Eu personal am folosit vaselina siliconica in pliculet (argintiu), care vine odata cu axele glisoare aftermarket. Se gaseste la orice magazin de piese auto (cred)-cel puin eu de acolo am luat-o; are o culoare ... sa zicem translucida. Ambalajul este asemanator cu cel pe care scrie "TRW" in link-ul de mai sus, doar ca pe pliculetul cumparat de mine nu scria nimic.

Asta este: Vaselina ax.jpg

Vaselina am pus-o de aprox. 2 ani si de atunci nu am mai verificat axele, dar nu am nici un fel de probleme cu franele (gen roata incinsa).

Edited by Mihai-S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu cumva asta e un prezervativ? :wub::offtopic:

On topic:eu am cumparat ATE Plastitube 75 ml = 25 lei (de la UNIX.ro).E speciala pt sistemul de frinare. :bye:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se mai poate pune si asta sau cel mai bine asta (daca nu deranjeaza pretul :_tease:)

Edited by Mihai-S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mda, ultimul link cred ca e pt Ferrari!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Culisele provoaca probleme la multe marci nu doar la Hyundai.

Probabil fiindca nu se umbla prea des la ele pentru mentenanta (lucru oarecum normal pt. masinile personale) sau mecanicii uita sa le verifice/curete/unga cu ce trebuie.

La Accent MC cu 190.000 km 3 culise la 3 roti diferite erau deja prea corodate pt a mai putea fi curatate/reconditionate (dupa curatare in cateva sute de km incepeau sa se gripeze din nou). Culisele originale din fabrica. Simptome: vibratii, incalzire inegala a rotilor, uzura inegala a placutelor.

Setul nou de culise aftermarket nu a depasit 40 de euro (culise, burdufuri, garnituri, suruburi, vaselina speciala) pt. toate rotile.

Am demontat suportul etrier, scos culisele/burdufurile vechi, curatat canalul culisei cu spray de frana + perie de sarma cilindrica, uns + remontat piesele noi la toate rotile.

Bonus discuri + placute fata/spate ATE daca tot eram acolo.

Toate operatiunile pot fi executate de oricine stie sa desfaca un surub iar piesele de schimb nu sunt scumpe.

Nimic de reprosat masinutei asteia.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cu ocazia reviziei de anul acesta, am decis sa incerc vaselina pentru culise de mai jos. Ce parere aveti, a mai incercat-o cineva? Pana acum se comporta bine, doar ca am pus cam putin pe fiecare culisa. Ce alta vaselina mai folositi?

 

Pentru prima data am folosit si un locker pentru suruburi, desi mecanicul a zis ca nu e nevoie.

 

 

IMG_20190810_065051.jpg

IMG_20190810_065129.jpg

IMG_20190810_065225.jpg

IMG_20190810_115707.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puteai pune vopsea, tine la camioane sunt convins ca tine si la Hyundai.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am pus ATE speciala pt frane.Asta cu cupru nu cred ca e indicata.


ATE Plastitube 75 ml

Share this post


Link to post
Share on other sites

M-am gandit si la vopsea, dar am zis sa folosesc ceva mai profesional.

 

Alternativa la unsoarea aia pe baza de cupru era vaselina de rulmenti, singurul tip de vaselina pe care il detin. Ulterior achizitionarii produsului indicat am aflat ca ar putea deteriora mansonul de cauciuc, asa ca la urmatoarea interventie care va presupune inclusiv inlocuirea mansoanelor (cam uzate oricum), voi folosi ceva mai bun. Pe fata oricum s-a inlocuit aceasta vaselina cu una din service la inlocuirea discurilor si placutelor, ramane doar pe spate unde nu am exagerat cu unsoarea.

 

Criteriul principal al alegerii acestui tip de vaselina a fost acela al temperaturilor inalte. Cam cat de inalte insa pot fi in zona aia? Mai mult de 200 grade C? Eu zic ca n-ar trebui sa fie mai mult, gandindu-ma ca lichidul de frana se evapora pe la temperatura aia, iar el totusi intra in contact direct cu pistonasul si prin intermediul lui cu placutele. Intreb de temperatura fiindca am mai gasit pe Honda club urmatoarele produse pentru gresarea culiselor, ele avand domeniul de temperatura pana la 200 grade C:

- Molycote G 3407

- Liqui Moly 3312

- Loctite 8104

- Textar Ceratec

 

ATE Plastitube se adauga si el pe lista, multumita lui @cupeist. Textar Ceratec vad ca este destul de popular si la un pret destul de bun pe a***karma, aproape cat ATE plastitube. L-a incercat cineva? sau poate altul din lista.

 

LE: Lista completa mai jos:

 

 

 

Screenshot_2019-08-22-01-07-48.jpeg

Screenshot_2019-08-22-01-05-19.jpeg

Screenshot_2019-08-22-01-04-24.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...