Jump to content
Comunitatea Hyundai din Romania
yks2007

Anvelope si Jante, discutii

Recommended Posts

Pai situatia in care se poate intampla e destul de evidenta: babuin cu cheie pneumatica sau combinatie similara, si prezon mai slab decat media. Insa recomandarea ramane valabila, lubrifierea in cazul asta nu e doar inutila, ci chiar nerecomandata.

Plus ca poate creste si riscul sa se desfaca daca nu se mai indeplineste conditia de auto-franare. Aia depinde de unghiul filetului (diametru + pas) si de frecare.

Edited by james kilowatt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inca o data. Roata se centreaza pe butucul fuzetei. Butucul fuzetei are rolul de a prelua si greutatea masinii. Prezoanele (piulitele) au rolul doar de a tine roata "lipita" de fuzeta. Altfel nu ar mai fi nevoie de aceea gaura de centrare de la janta si nici fuzeta nu ar mai avea nevoie de acel butuc. Nu credeti ca ar fi o economie substantiala pentru producatorii de masini? Nu v-ati pus intrebarea de ce se echilibreaza roata pe conul de centrare si nu in prezoane? Sunt modele de Peugeot si Citroen la care conul de la janta nu raspunde pe partea din exterior. Se foloseste pe masina de echilibrat o flansa speciala identica cu a unei fuzete.

Intotdeauna este bine ca fuzeta si janta sa se curete foarte bine de depunerile de piatra, saruri, mizerie si alte minunatii. O roata stransa cu mizerie intre fuzeta si janta nu mai este echilibrata pe masina. Se pot curata prezoanele cu un biax echipat cu perie de sarma si se pot unge cu un pic de ulei. Sansele ca un prezon sau o piulita sa se defaca sunt minime.

Treaba cu centratul din prezoane cade. Prezoanele nu sunt feste pe gaura jantei. V-o spun din proprie experienta dupa ce un tip s-a plimbat pe la vreo 5 vulcanizari, cu rotile perfect echilibrate iar la 80km/h ii sarea volanul din mana. Dupa ce l-am trimis sa-si cumpere inele de centrare i-am curatat fuzetele si jantele si le-am dat cu unsoare pe baza de cupru. Dupa aceasta treaba, masina mergea perfect.

@marius.zadara;

Nu cumpara acele prostii de inele care se pun pe janta. In primul rand impiedica anvelopa sa sara perfect pe marginea jantei (exista riscul sa piarda aer pe la talon) si in al doilea rand nu vor avea viata lunga. Am avut un client care dupa 2 luni le-a dat jos. Numai probleme a avut cu ele.

Sa ne auzim cu bine.

@james-ule. Nu am nimic personal cu tine. Ti-am spus ca practica omoara teoria. Cine zice ca o vulcanizare e floare la ureche se inseala. Sunt foarte multe secrete care le afli doar in timp. Cand am deschis vulcanizarea am facut-o intr-o doara si din plictiseala. M-am scarpinat in urechea dreapta cu mana stanga. Pe langa faptul ca eram paralel cu treaba asta, am schimbat o gramada de angajati pana am gasit oameni priceputi si am fost nevoit sa stau acolo ca sa invat meserie si sa fiu atent la ce se intampla. Cu viata clientului nu te joci! Acum daca ar fi s-o iau de la capat nu as mai face-o. Dar am investit prea mult in utilaje si mai trebuie sa treaca ceva timp ca sa ma satur de ea.

Edited by pringles
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am rascolit putin netul si se pare ca avem amandoi dreptate. Pana la un punct :D Exista roti care se centreaza pe butuc si altele care se centreaza pe suruburi. Filozofii latini le numesc in greaca veche "hub centered" sau "lug centered".

 

Insa nici chiar la cele hub centered, adica centrate pe butuc nu butucul in sine preia sarcinile, ci tot forta de frecare. De asta inelele pot fi din plastic. Specialistii vorbesc de "clamping force" care nu e chiar forta de frecare insa care determina forta de frecare. Clamping force sunt alea 30 tone forta de care ziceam intr-unul din posturile precedente.

 

Acum, in practica, problema e urmatoarea. Daca masina ta are jantele centrate pe butuc si tu vii cu unele centrate pe surub ar putea sa mearga foarte bine daca ai si suruburi/piulite potrivite. Daca nu, ai probleme. In plus, daca n-ai inele la cele centrate pe prezon pe langa faptul ca trebuie si janta si piulitele sa se potriveasca (sa fie fie conice fie sferice amandoua), in plus in lipsa inelului de centrare trebuie ca roata sa se stranga cu masina suspendata, ca sa permita rotii sa se centreze cand strangi surubul/piulita.

 

Revenind la practica, eu la Skoda n-am inele, insa roata se potriveste destul de fix pe butuc. Pare sa fie "hub centered", insa si suruburile (la skoda am suruburi, nu prezoane) si ambele seturi de jante au zona conica care fac centrajul. N-as avea nicio emotie sa le pun pe o masina cu un butuc mai mic. si acum inteleg de ce ala care mi-a vandut rotile de iarna a tinut musai sa verifice ca am suruburile potrivite...

In trecut am avut o Nubira cu jante pe 14 si prezoanele la 4x100mm. Am avut o roata de rezerva de pe ceva masina europeana cu gaura mai mare, si n-am avut probleme cu ea. E drept, am folosit-o doar vreo 80km insa am mers chiar si pe autostrada. Singura chestie a fost ca am cam transpirat sa o montez...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Conform talonului pe masinile noastre merg si anvelope de 185/65/R14; si si originalele pirelli 175/70/R14

 

Din ce stiu eu primul nr e latimea si al doilea raportul (cat la suta) din latime este inaltimea anvelopei;

in primul caz inaltimea rezulta 120,25 iar in cazul pirelli 122,5 => o fiferenta de 2 mm in inaltime;

 

Diferenta e neglijabila, stiu, dar pana unde putem merge si aceasta diferenta ?

 

De la o firma din Cluj - Adax, mi s-au pus acum 2 ani anvelope R15 Debica Passio - pe jantele originale de tabla; cand am spus ca eu am jante de R14 raspunsul a fost ca inaltimea va ramane neschimbata; nu mai imi amintesc latimea si raportul de la anvelope; o sa caut ca sunt undeva in beci.

 

Intrebarea ramane - pana unde putem sa modificam aceste detalii tehnice ?

Edited by sergiu79

Share this post


Link to post
Share on other sites

A doua cifra este tot in centimetri, si reprezinta inaltimea talonului, cu anvelopa umflata, pe janta normala (unele de aliaj sunt cu buza mai lata pe exterior, care acopera un pic din acest talon), ne-pusa pe masina. Se masoara ca si lungime, nu pe inaltime, pentru a nu fi influentata de J-ul jantei.

 

Apoi cred ca ai incurcat ceva, ca ecuatia nu prea da: anvelope R15 pe janta de 14? Nu prea vad cum ai putea sa faci asta... Adica e ok de montat, doar ca nu prea o umfli. Si daca prin minune o umfli, pocneste cand ai lasat masina pe ea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sergiu, logica mea îmi spune așa: o mașină, când este proiectată, se are în vedere o anumită dimensiune a roții care va echipa mașina. Prin roată înțelegem jantă plus anvelopă. Dimensiunea se referă la diametrul ansamblului.

În cartea de identitate a mașinii și în taloanele vechi, la Accent (cel puțin la mine), apar dimensiunile: 175/70/R14, 185/65/R14, iar la mențiuni 195/55/R15. Dacă stăm să calculăm, observăm că toate cele trei dimensiuni ar fi asemănătoare. De ex.: la roata compusă din janta de 14 inchi ( adică 35,56 cm) plus flancul anvelopei de 12,25 cm (175mm lățimea înmulțit cu 70%, exact ecuația ta din postare), rezultă un diametru total de 47,81 cm.

Acum: eu am pus pe Accent, de probă, roata clasică de Logan: jantă de 15 inchi cu anvelopă 185/65/R15, adică un diametru total de 50,12 cm. Vorbim de o diferență de 2,3 cm. N-am avut probleme. Teoretic, eu zic că se poate depăși un pic valoarea diametrului din fabrică, poate chiar mai mult. Ideea e să nu fie roata prea mare, cât să nu încapă sub talerul amortizorului...

Dar, pe dimensiunea originală, de fabrică, este setat kilometrajul și vitezometrul. Astfel că orice altă dimensiune ar altera corectitudinea informației.

Iar ca și experimente, nu văd de ce am depăși dimensiunea standard. Sunt destule combinații de jante și anvelope pentru a păstra diametrul aproape la fel.

PS: jantă de 14 inchi cu anvelopă R15 (adică de jantă de 15 inchi) nu văd cum s-ar potrivi cu succes. :)

Edited by Sergiu Gh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

intrebam deoarece am avut originalele pirelli, iar acum vredestein 185/65/r14;

 

o sa ma uit in pivnita dar sunt 99,9% sigur ca debica passio era r15; si mi-au fost puse si am mers cu ele 2 ani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ai cum sa montezi anvelopa de 15' pe janta de 14'.Daca tu ai sa umfli vreodata o anvelopa de 15 pe janta de 14, ai un bonus din partea mea de 100 de bulioane. Eu zic ca 99,9% te inseli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Diferenta e neglijabila, stiu, dar pana unde putem merge si aceasta diferenta ?

 

Intrebarea ramane - pana unde putem sa modificam aceste detalii tehnice ?

 

Acea diferenta de 2 mm se traduce in aproximativ 5 in diametru, iar acei 5 se transforma mai departe in -1 km/h @ 100 km/h eroare vitezometru. Diferenta acea de 5 mm se mai traduce si in socuri mai puternice in directie si de aici tot ce inseamna asta. Sa nu uitam insa ca Accentul are o directie ... cam sensibila si chiar stand pe loc, ca sa nu mai zic de confortul pasagerilor. Fiecare insa si-l cunoaste mai bine, insa nu recomand sa se iasa din recomandarile constructorului.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Va rog sa-mi spuneti daca pe Accent 1,5 Crdi cu jenti de aliaj din fabrica (5,5 / 4x100/ 14'' / ET 46 / gaura centrala de 54.1) se pot folosi jenti de tabla de Cielo Executive ( 5,5 / 4x100 / 14'' / ET 49 / gaura centrala de 54) si in caz afirmativ ce probleme ar fi ? Piulitele existente pe masina, cu care sunt stranse jentile de aliaj, pot fi folosite si pentru fixarea jentilor de tabla ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jantele se pot folosi dar trebuiesc alte piulite de strangere. De preferat daca poti lua si piulitele de la Cielo. Piulitele de la aliaj nu au conicitatea la fel cu cea de tabla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc pentru raspuns. Eram curios daca a pus cineva jenti de table de Cielo Executive pe Accent deoarece singura diferenta ar fi doar la offset, primele au ET49 iar celelalte au ET46. Piulitele de Cielo se gasesc mult mai usor la dezmembrari si chiar si noi sunt mult mai ieftine in comparatie cu cele de Accent, ramane de vazut doar daca se potrivesc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu este neaparat "piulita de Cielo" sau "piulita de Accent" decat daca vorbim de janta originala. In mod normal fiecare model de janta are piulita ei. Cand cumperi o janta noua ea vine si cu set de piulite pentru ea.

Edited by Dino
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am niste jenti de tabla mai vechi de cielo executive de la o masina care a fost predata la Remat. O sa incerc sa le pun pe Accent pentru a vedea daca sunt ok deoarece sunt deja echipate cu anvelope de iarna in foarte buna stare. In cazul in care sunt ok voi posta imediat pentru a-mi ajuta toti colegii deoarece jentile de cielo se pot procura la preturi mult mai bune in comparatie cu cele de accent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

stie cineva daca piulitele pentru jentile de tabla pe 14 se potrivesc si la cele de aliaj pe 15? (jentile stok de accent)

 

si daca imi puteti spune ce dimensiune de anvelopa ar trebui pusa pe janta de tabla pe 14 ca sa fie cat mai aprope de dimensiunea unei jenti cu 195/55 r15

 

multumesc

Edited by Steffan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anvelopa cea mai indicata care o poti monta pe janta de 14'' are dimensiunea 185/65R14 86H, aceasta fiind trecuta si in cartea de identitate a masinii.

Piulitele pentru strangerea jentilor de aliaj difera la conicitate fata de cele pentru jenti de tabla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

stie cineva daca piulitele pentru jentile de tabla pe 14 se potrivesc si la cele de aliaj pe 15? (jentile stok de accent)

 

si daca imi puteti spune ce dimensiune de anvelopa ar trebui pusa pe janta de tabla pe 14 ca sa fie cat mai aprope de dimensiunea unei jenti cu 195/55 r15

 

multumesc

 

Cum bine zice, colegul Marius Viorel, piulitele difera.

 

Pt dimensiuni, poti folosi un tire size calculator (gasesti destule online). Eu il folosesc pe asta: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html (in ultima vreme mi-a dat nitel de furca din cauza securitatilor gunoiului de soft care se cheama Java :doh: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

:offtopic: Multumeste-le celor de la Google pentru senzatia de "gunoi" data de Java, fiindca ei sunt responsabili de asta. Mai nou si cei de la Mozilla si in ambele cazuri motivul e unul simplu, mascat desigur de ideea ca Java nu este sigura: vor sa-si impuna propriile tehnologii si ii doare-n pointer de ceea ce s-a dezvoltat pentru utilizatori pana acum (plugin-uri, etc).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Va rog sa-mi spuneti daca pe Accent 1,5 Crdi cu jenti de aliaj din fabrica (5,5 / 4x100/ 14'' / ET 46 / gaura centrala de 54.1) se pot folosi jenti de tabla de Cielo Executive ( 5,5 / 4x100 / 14'' / ET 49 / gaura centrala de 54) si in caz afirmativ ce probleme ar fi ? Piulitele existente pe masina, cu care sunt stranse jentile de aliaj, pot fi folosite si pentru fixarea jentilor de tabla ?

 

salut. eu am avut vreo 6 seturi de jante pe hyundai-ul meu:

stoc 175/70/13

185/65/14

185/60/14.

185/55/15 cu jante peugeot 4x108 et 62 dar cu flanse adaptoare de 2.5 cm

185/55/15 jante normale 4x100

si 205/40/zr17.

cel . de peugeot si cele pe 17 atingeau pe spate cu 2-3 persoane pe bancheta.

 

acum am ramas la 185/55/15 jante 4x100 . m-i se par cele mai potrivite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In legatura cu jantele de tabla de Cielo Executive (care sunt identice cu cele de Espero si Nubira II) J5,5 / 4X100 / 14'' / ET 49 / gaura centrala de 54.1 cm va anunt ca le-am montat ieri pe Accent si am si rulat aproximativ 50 km cu ele. Totul este perfect, nu am sesizat nici cea mai mica problema, atat la montaj, cand s-au asezat perfect cat si in timpul deplasarii pe carosabil cu denivelari sau in curbe. Nu stiu care este pretul actual al jantelor de cielo, dar in mod sigur este mai mic fata de cele de tabla dedicate pentru Accent, OE sau KFZ 7230. Precizez ca am Accentul cu jante de aliaj care au ET46 si nu stiu daca aceste jante merg la fel de bine si la modelele de Accent cu ET39. In cazul in care este vreun coleg care vrea sa monteze astfel de jante in locul celor cu ET39 trebuie sa faca proba inainte de a le cumpara pentru a se asigura ca este totul ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca diferenta de ET este mare trebuie sa refaci geometria rotilor, altfel risti sa faci praf anvelopele intr-un timp foarte scurt.

Edited by pringles

Share this post


Link to post
Share on other sites

Avand anvelope pe 15",am fost nevoit sa caut jante de tabla pe 15",cum cele pe 15"pentru Accent nu se prea gasesc am cumparat KFZ pentru Logan(cel mai mic pret din piata),avind un ET de 50. Nu ating,se potrivesc,cu inel de centrare facut la strung.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Diferenta dintre ET46 cat are masina din fabrica si ET49 cat au jantele de cielo nu s-a simtit in cei aproximativ 300 km pe care i-am facut in ultimele zile. Masina are geometria facuta si parerea mea este ca unghiurile nu se modifica, atat cand rulezi cu jantele de aliaj OE cat si cand rulezi cu jante de tabla cu ET apropiat. Volanul sta perfect drept la orice viteza, chiar si la 150 km/h sau in curbe, nu se vede nicio schimbare. Parerea mea este ca anvelopele se uzeaza prematur numai in cazul in care masina are probleme reale la capitolul geometrie sau nu se reuseste pozitionarea corecta a jantei pe fuzeta, datorita particularitatilor pe care le are fiecare fabricant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...