Jump to content
Comunitatea Hyundai din Romania
feedback

Pierdere lichid racire

Recommended Posts

Salutare tuturor.

 

Mă confrunt cu o problemă aparent ciudată.

IERI am fost cu mașina la un munte (cota 1300), oarece serpentine, 4 persoane, AC pornit. Am mers liniștit, fără depășiri in deal, nu am supraturat motorul. Mașina s-a comportat ireproșabil, nu s-a aprins nimic pe bord etc.

Aproape de vârf, am oprit pentru o mică pauză. Botul mașinii era ușor ridicat, datorită reliefului. Am constatat cu suprindere că imi curgea pe lângă roata dreaptă față un lichid albăstrui. Am ridicat capota și am observat că lichidul de răcire din vasul de expansiune era cu vre-o 3 degete peste nivelul maxim (dar nu a dat afară pe la capac). In plus de asta se auzea din zona radiatorului o bolboroseală, presupun că fierbea lichidul inăuntru. Furtunul negru si gros din partea de sus a radiatorului era destul de moale, poate chiar prea moale, oricum nu era presiune. Nu am observat bule de aer in vasul de expansiune, lichidul era curat, limpede.

 

Dupa 15-20 de minute, lichidul de răcire din vasul de expansiune a coborât cam cu un deget sub nivelul de minim. Tind să cred că ce a curs din vas s-a sincronizat cu oprirea mașinii (motorului). Am completat cu apă plată (potabilă). Dacă strângeam furtunul negru din partea de sus a radiatorului se vedea in vasul de expansiune cum oscila ușor nivelul lichidului.

Pe scurt, am pornit ușor, am crescut viteza progresiv, cu opririle de rigoare pentru a verifica nivelul lichidului de răcire. Am mai parcurs astfel incă aproximativ 150 de km, cu viteza medie 80-90 Km/h.

Mașina s-a comportat OK, a tras normal. Nivelul lichidului nu a mai scăzut deloc, nu s-a mai auzit nici o bolboroseală.

 

Foarte important, pe parcursul intregii zile (după ce se incălzea motorul) ACUL A INDICAT APROXIMATIV 90 GRADE, NU S-A APRINS NIMIC PE BORD, mașina a funcționat absolul normal.

 

AZI am pus o interfață simplă ODB2. Nici o eroare. Lichidul de răcire este in parametri (intre minim și maxim). Sub mașină nu se vede nimic curs. Am desfăcut capacul radiatorului (din dreapta sus radiator, cel pe care scrie să nu umbli când e motorul fierbinte). Era plin până in buză, fără urme de mizerie.

Am pornit motorul, am așteptat vre-o 10-15 minute, totul normal. Am pornit AC-ul, aerul cald pe maxim, temperatura lichidului de răcire a scăzut ușor. Desigur, dădea aer cald, funcționa normal. Ventilatorul mare de la radiator iși face treaba (pornește, se oprește, turații diferite). Am verificat acum și furtunul din partea de jos al radiatorului, era fierbinte. Am făcut și un drum scurt de câtiva Km, aparent este totul OK.

 

Ar mai fi de completat că mașina are 9,5 ani, am doar 66.000 Km, toate lichidele le-am schimbat acum 2-3 ani in reprezentanță, reviziile au fost făcute la timp, nu s-a umblat deloc pe la motor etc.

 

Practic, dacă nu opream ieri și observam pierderea momentană de lichid ... habar nu aveam că este (sau a fost) o problemă. Voi merge la un service, dar ma gândesc că dacă totul pare sa fie OK ... ajung să schimb degeaba diverse piese.

 

Are cineva vre-o sugestie ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie mi s-a intimplat acelasi lucru, cu golirea aproape completa a vasului de expansiune, din cauza neetanseitatii capacului vasului. Instalatia de racire lucreaza sub presiune si e posibil ca la drum intins sa nu se atinga presiunea necesara ca sa dea apa afara pentru ca lichidul se raceste de la fluxul de aer. La deal si aproape de oprire pierde etanseitatea si da afara. Nu-ti poti da seama decit cu test de presiune.

Edited by dvoncu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ieri am mai circulat o bucata de drum si fara capacul pus la vasul de expansiune. M-am gandit ca daca este ramas cumva aer pe instalatie, poate ar ajuta. Nu stiu daca e OK ce-am facut, dar cand am mai oprit, nivelul lichidului era intre minim si maxim (cu motorul pornit). Nu a dat lichid pe afara, nu s-a pierdut nimic.

 

Ca o completare, am circulat fara capac datorita acestui topic : http://www.hyundaiclub.ro/forum/index.php?showtopic=11964

La masina mea nu se vede acea gaura, dar capacul vasului de expansiunea oricum nu etanseaza. Nu are filet, e doar un capac simplu ce se apasa.

Edited by feedback

Share this post


Link to post
Share on other sites

M-am trezit si eu cu lichid lipsa, dar am presupus ca s-a ... evaporat/evacuat din cauza temperaturilor foarte foarte ridicate din vara. Plus ca la vasul de expansiune e o supapa permanent deschisa, subtirica in spatele vasului. Spun permanent deschisa pentru ca e ca un furtunel si nu are capac. Posibil sa aiba pe la interior ceva sa o deschida numai la presiune/temperatura mare...

Share this post


Link to post
Share on other sites

La masina noua nu e anormal sa scada un pic antigelul ... se mai aeriseste, se mai umfla furtunele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Între timp am fost cu mașina la service, deși (tot) nu se mai manifestase problema din primul post.

 

Mecanicul mi-a dat câteva variante posibile :

- termostatul (funcționare intermitentă)

- eroare in comanda ventilatorului

- ventilatorul

- dop de mizerie pe instalația de răcire.

 

Am decis să schimb preventiv termostatul și antigelul. A fost alegerea mea, poate nu era defect ... poate era doar slăbit. Oricum, avea deja 9 ani.

Ca o completare, termostatul original era marca EHS, avea ștanțat pe el Hyundai & KIA și deschidea la 88 grade. Nu prezenta urme de oxidare cum am vazut în unele clipuri/poze.

L-am înlocuit cu Meyle MTH0092 (25500-27000). Noul termostat acționează la 85 de grade.

 

Am făcut deja vre-o 80 de Km la un drum mai lung, nimic nou, totul pare să lucreze corect. Pe interfața OBD2 , temperatura oscilează între 85 și 92 (grade). Ventilatorul de la radiator lucrează (viteze diferite, funcție de temperatură). Nu am pierderi de antigel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

După incă 1.200 Km ... totul pare să fie OK.

Am condus in toate felurile, drumuri lungi (sute de Km), relief variat (incluzând Transfăgărășanul și Transbucegiul).

Share this post


Link to post
Share on other sites

In primul rand, nu tot ce picura trebuie sa fie asimiliat unei probleme - a se vedea si lichidul de spalat parbrizul care poate fi tot albastru si care este intr-un rezervor situat tot in partea dreapta a masinii. Un bolovan bine plasat va da dureri de cap, iar de bolovani nu ducem lipsa. NIci de dureri de cap, din pacate, doar avem Hyundai ...

 

Doi, AC foloseste tot antigelul pentru racire, nu e nimic spectaculos in asta si nici de speriat. La fel nici nivelul peste limita maxima, este normal sa creasca si cu siguranta va da pe-afara cand este prea mult, fie pe la capac, fie pe la busonul special. Niciodata insa nu se verifica nivelul cat masina este pe teren inclinat si nici cand e incalzit motorul, ci doar inainte de a prima cheie si cand e pe teren plat. Altfel creste nivelul in mod artificial si ajungem sa ne ingrijoram inutil in loc sa admiram peisajele.

 

Trei, nu completa cu apa plata. Opreai la primul PECO si ai fi luat de acolo niste apa demineralizata. Cu lamaie sau fara, tot trebuie sa verifici punctul de inghet, sa nu te trezesti cu surprize la iarna. In cazul asta parerea mea este sa nu completezi cu antigel concentrat, ci sa il dai jos pe-asta si sa pui unul caruia ii poti controla punctul de inghet tu, fie sa il prepari tu, fie sa il iei deja preparat. Cu ocazia asta speli si instalatia, desi nu cred ca e cazul, dar daca tot umbli ...

 

Patru, schimbarea termostatului dupa un anumit numar de ani / km este chiar indicata. Eu l-am inlocuit acum vreo 2 ani pentru ca nu mai resimteam aceeasi caldura in masina pe timpul iernii. Al meu deschide circuitul pe la 85-87 si inchide pe la 75.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Legat de punctul 1 : m-am uitat foarte atent de unde curgea. Evident, initial am crezut si eu că e de la lichidul de parbriz.

 

Legat de punctul 3 : pe vârf de munte nu prea este Peco, am pus și eu ce aveam la indemână. Decât cu antigel sub limită ...mai bine cu apă plată.

Evident, o solutie de avarie, până rezolvam problema. Am și precizat mai sus : "Între timp am fost cu mașina la service ...Am decis să schimb preventiv termostatul și antigelul ..."

 

Ce incă nu m-a lămurit nimeni : de ce a dat antigelul afară când am oprit mașina (implicit motorul). Oprind motorul , deci și pompa de apă ... "o fi dat in clocot" mai puternic ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe loc nu se mai raceste radiatorul ca nu mai ai curent de aer.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cunosc absenta PECO din varful muntelui, dar cunosc un mic truc care te poate ajuta pana la buza pompei si care este valabil indiferent ca pierzi lichid sau se supraincalzeste motorul: da drumul la caldura in masina!

 

A merge cu antigel sub limita pe distante scurte nu e chiar asa de periculos precum acumularea calaminei in motor, inlaturarea ei presupunand curatirea instalatiei de racire, nu doar inlocuirea antigelului. In plus, erai la coborarea muntelui, avand suficient flux de aer rece in mod natural iar motorul nu era asa de solicitat.

 

Curatarea instalatiei imparte mecanicii in doua tabere: cei care accepta sa o faca desi nu vor rata ocazia sa iti spuna ca nu e necesara, si cei care sub nicio forma nu o vor face de teama ca nu carecumva vreun dop/mizerie sa plece din radiator pe traseu si sa infunde ceva estential bunei functionari a masinii. O curatare buna a sistemului inseamna cel putin 2 spalari cu apa demineralizata dupa ce solutia magica a fost turnata in motor si acesta a functionat cel putin 20 minute. Pe total dureaza minim 1h curatarea si inca vreo 30 min aerisirea instalatiei. Crede-ma, am facut operatia asta de doua ori si asteptarea nu e deloc placuta.

 

Cat priveste intrebarea ta, eu as raspunde prin lipsa presiunii. Pentru asta iti propun si un experiment: ia o sticla de plastic si umple-o partial cu apa. Da-i o gaura mica in lateral si apoi agit-o in plan orizontal. Cat timp sticla este agitata, o cantitate mica de lichid se va pierde prin gaura. La fel este si in cazul nostru, cat timp motorul merge si pompa este angrenata, exista o oarecare presiune (mai bine zis intertie) in sistem care nu va lasa sa se piarda o cantitate mare de lichid. Cand insa l-ai oprit, inertia se pierde si nimic nu va mai impiedica lichidul sa se scurga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doi, AC foloseste tot antigelul pentru racire, ...

 

Nu este adevarat...AC are propriul radiator, racit cu aer!

Edited by ida01ro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Când oprești motorul, se formează aburi în blocul motor care măresc volumul lichidului din instalație. De aceea se recomandă să lași motorul să mai meargă 1 minut sau mai mult, dacă a fost abuzat înainte de oprire, tip viteză pe autostradă sau urcat pe munte.

 

Radiatorul de AC se află întotdeauna înaintea radiatorului pentru racire motor, eventual în paralel cu intercoolerul.

Edited by fisherman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...