Jump to content
nano4you

cifra cetanica

Recommended Posts

In teorie nu ai cum

toti au 51 pentru cea de vara si doar Ropentrol cica are 55 la cea scumpa

deci oricum o iei tot nu respecti 100%

dar nu cred ca e o problema,

Share this post


Link to post
Share on other sites

pentru ca suntem in Romania ma gandesc ca cea de 55 nu este chiar de 55 dar mai buna decat cea de 51, prin deducere se cam incadreaza.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ve motorina folositi vara/iarna? Cifra cetanica, sulf?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

O buna perioada de timp foloseam motorina corespunzatoare anotimpului. La un moment dat insa mi s-a aprins beculetul (al meu, nu al ei) si am realizat ca diferenta de pret intre cele doua nu acopera urmarile lasate de mersul prin oras, de exemplu. Asa ca eu folosesc acum permanent motorina de iarna, aditivata, indiferent de temperatura de afara sau ca merg prin oras sau pe autostrada. 

Furnizorul acestui lichior magic este *MV inca de cand am ridicat masina de la dealer. Nu stiu cifra octanica si nici concentratia de alte lichiori magice, dar stiu ca daca alimentez de la oricare alt furnizor dinafara retelei mai sus amintite, comportamentul masinii nu mai este acelasi, fiind de obicei este fie slab - raspuns intarziat, consum mai mare, etc.   

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut, 

Din ce cunosc eu, diferenta intre motorine / benzine o face aditivul - propriu fiecarui furnizor. Cu mici diferente - stiu un furnizor care de exemplu "scoate" dinAd rafinarie la motorina cifra cetanica 55 in loc de 51 ca standard - deci teoretic mai buna calitativ - insa acest randament mai mare se poate traduce prin consum mai mare. 

Aditivul se introduce in statie, in rezervoare - motorina este proprie unei zone, nu unui furnizor :) culmea. Si de aici diferenta - in sensul ca, aceeasi motorina de baza are cu totul alte efecte in 2 lanturi de distributie diferite - ma refer la cele 2 cele mai mari din Romania. Aditivul face diferenta. 

Cred ca fiecare poate testa diferite tipuri de motorina si sa vada care e cea mai potrivta - motorina care e cea mai buna dpdv randament nu neaparat da cel mai bun consum si invers - motorina cea mai buna ca si consum nu e cea mai buna dpdv performanta in motor. 

Parerea mea in concluzie, este ca fiecare sa isi faca un calcul - ce conteaza mai mult in acest compromis performanta / consum.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai si atat, ne lasi cu ochii-n rezervor, nu ne dai macar un indiciu asupra acelui furnizor cu 55? 

Fara a avea pretentia de a fi investigat fenomenul, recunosc ca nici nu mi-a trecut prin minte ca ar putea fi aceasta posibilitate, nu cred in afirmatia potrivit careia calitatea combustibilului difera de la o zona la alta cand vorbim de acelasi furnizor. Chiar discutam cu un pre'ten faptul ca la furnizorul mai sus amintit am gasit o motorina mai buna decat cea de obicei, intai in provincie si ulterior in B, de aici si neincrederea in calitatea zonala.

Dar chiar el, furnizorul, afirma ca a bagat mai multe molecule de curatare, asa ca da, aici sunt de acord, diferenta o face adivitul. Dar sa zici ca adivitul X este bagat mai mult pt B si mai putin pt provincie, de exemplu, asta nu pot sa cred dar nici nu am date suficiente pt a spune cu certitudine ca nu e asa. Ce stiu sigur este comportamentul masinii si garantat este altul nu doar cand schimb furnizorii (lucru de care ma cam feresc), ci si cand schimb sortimentul. E adevarat ca am invatat-o asa de cand eram la inceputul relatiei ... 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Avem cativa furnizori si distribuitori nationali - OMV/Petrom, Rompetrol, MOL, Gazprom, LukOil, sa zicem. 

Statiile lor sunt distribuite national, dar rafinariile nu - acestea sunt localizate in anumite zone geografice. Plus ca nu mai sunt atat de multe - rafinariile ma refer. 

Ca sa optimizeze costurile si respectiv sa sa isi poata alimenta statiile si pe perioada de revizii la rafinarii (care din ce stiu eu dureaza si 2 luni), furnizorii au nevoie de "backup" - si atunci uite asa se fac "schimburi" intre acestia vizavi de alimentarea cu combustibil brut - sa zicem ca tu imi alimentezi statiile din nordul tarii, eu iti alimentez statiile din sud si ne calculam la final. Exact ca si tranzactiile/transferurile inter-bancare. E un exemplu exagerat, insa mecanismul exista si se foloseste. 

Bun zis si facut. Peste combustibilul brut ajuns in statii care trebuie sa indeplineasca un anumit standard (EN xxx), se adauga un aditiv si un colorant - proprii fiecarui furnizor si de aici oarecum performanta si culoarea diferite pentru fiecare furnizor. 

Deci performanta unui combustibil vine din 2 componente - cifra cetanica (motorina) / octanica (benzina) si respectiv aditivul - poate acesta e cel mai important in ecuatie. 

Dar daca un furnizor, in urma modernizarii rafinariei, a "gresit" (in sensul bun aici) si scoate motorina sa zicem cu cifra cetanica de 55 in loc de 51 (standardul)? Adica mai buna calitativ din start decat standardul? Pai ar insemna o calitate bruta mai buna a motorinei - mai multa putere calorica in motor, insa posibil si un consum mai mare. Acest furnizor, din cate stiu eu la un moment dat era Rompetrol - repet aici vorbesc de motorina bruta iesita din coloana de distilere a rafinariei, nu produsul final (cu aditiv) care ajunge in rezervoarele noastre - aditiv care poate modifica substantial calitatea si randamentul combustibilului. 

Din ce cunosc eu, sunt 3 furnizori de combustibil in Romania - rafinarii: OMV/Petrom, Rompetrol si LukOil. 

Cel mai bine ar fi sa studiem fisele de produs ale combustibililor, care spun clar ce cifra cetanica si respectiv octanica au - aici am gasit un rezumat despre asta: https://www.giz.ro/stiinta/cum-sa-alegi-benzina-motorina-39115/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interesant articolul. Pare logica treaba cu back-up-ul, desi repet, niciodata nu am constientizat-o.

Ce ma surprinde oarecum este faptul ca in EU se cere un minim de 46 la motorina si totusi pe piata noastra minimul este 51. Ma intreb in consecinta ce producator normal la cap si-ar aduce masinile pe o piata unde minimul la combustibil este sub cel pe care il recomanda el ... Repet, producator normal la cap, nu axat pe profit. Ca muritor de rand si increzator in specialistii EU (+/- UK), trag concluzia ca diferenta nu-i atat de mare intre 46 si 51 de sunt totusi atatia producatori pe piata. Intre 51 si 55 nu stiu sa spun, pare-se ca nu am alimentat niciodata cu din asta. Habar n-am daca e de bine sau de rau. Tin minte insa si acum momentul cand am pus Shell V-Power 100 in titiul anterior, dublu-carburator, racire aer ... Asa ceva nu se uita, si nu va ganditi ca depaseam mai mult decat de obicei, ci doar ca atunci am si scos si cel mai mic consum "evar" cu el: 3.5% pe ruta IS-DB. Cu Accent-ul m-am apropiat de acest consum, insa niciodata atins: cel mai mic pe care l-am avut cu Hyundai-ul a fost de 4%, dar comparam mere cu pere, Accent-ul fiind diesel.

Ma lovesc pentru a doua oara de afirmatia "mai puternic = mai putin economic". Eu cred ca nu e chiar 100% corect. Nu inteleg de ce un combustibil care are o ardere mai completa echivaleaza cu un consum mai mare. A, ca asta se intampla in functie si de viteza, de exemplu, da, de acord. Mai intervine uneori si ce car cu masina, in ea sau in spatele ei, s.a.m.d. Dar chiar nu ma prind de ce un combustibil care arde mai bine se traduce in final in consum mai mare. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, marius.zadara said:

 

Ce ma surprinde oarecum este faptul ca in EU se cere un minim de 46 la motorina si totusi pe piata noastra minimul este 51.

"În Europa, cifra cetanică a fost fixată la minimum 38 în 1994 și minimum 40 în 2000. Actual, standardul pentru combustibilii diesel în UE, Islanda, Norvegia și Elveția este EN 590, care prevede o CC de minimum 51"

https://ro.wikipedia.org/wiki/Cifr%C4%83_cetanic%C4%83

te ingrijorezi prea repede! Nici un producator de produse petroliere nu va vinde produse sub standardele "in force". Mai interesant ar fi sa vezi a nici unul nu face analize produse petroliere (mi-au spus ca nu fac pentru terti !!) la cererea unei persoane fizice, desi aceasta este contra cost, destul de substantial !

Share this post


Link to post
Share on other sites

In document mentionat anterior se afirma ca:

Quote

 În Uniunea Europeană se poate comercializa doar motorină cu cifra cetanică de cel puţin 46, iar în România găseşti doar motorină cu cifră cetanică de 51-55.

:dontknow:

Cat despre teste, ce sa mai zicem ... Sincer acum, presupunand ca as avea acei gologani si as vrea neaparat sa ii investesc intr-un asemenea test, de ce as face-o? Serios, atata timp cat consider ca masina merge bine iar service-ul imi confirma ca nu-s probleme, de ce as face acest test? Si bun, il fac, vad ca motorina nu-i ca motorina si pe urma ... ce? Cui sa ma adresez? OPC? Va mai amintiti acele teste facute cu sticla la pompa pentru a demonstra ca (1) masuratoarea este gresita si (2) laboratorul a confirmat prezenta apei sau altor .... "impuritati"? Ati auzit de vreo urmare, ceva? Vreo sanctiune? Ceva, oricat de mic si nesemnificativ? Nada.

Asa ca sincer merg la sentiment si pe mana service-ului ... Daca roata se invarte ... Ar fi interesant de aflat ce procent maxim de bio-combustibil indica producatorul masinii (in speta Hyundai, dar nu neaparat) ca fiind acceptabil in special pt motoarele vechi, sa zicem Euro 4 ... Parca motorina actuala e undeva la 7-8% bio, nu mai stiu, si chiar si asta este un factor - dupa mine - care influenteaza CC.

Chiar, dintre cei care alimentati de la furnizorii mentionati ca avand motorina min. 55, ce ne puteti spune despre comportamentul masinii? Sunt doar curios, nu intentionez sa mi-l schimb pe-al meu, greu sa inveti trucuri noi dupa o anumita varsta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

"mai puternic = mai putin economic" - stiu ca pare neintuitiv, insa poate fi foarte adevarat - datorita arderii complete, se obtine (eu constientizez real pe masinile care le-am avut si actualmente pe SantaFe) o crestere de putere - se simte in motor, mai ales la drum intins cand accelerezi de la 80 la 120 sa zicem. dat fiind faptul ca are loc o ardere / randament superior, motorul (calculatorul de management motor - CEM) modifica parametrii motorului si implicit se modifica si parametrii de turbina si respectiv evacuare, ceea ce rezulta intr-un final intr-un consum poate mai mare - este de experimentat de catre fiecare la un drum lung si sa revenim aici cu concluzii poate cu numere - verificat la pompa. 

Concret eu am alimentat preponderent de la Rompetrol cu motorina cu cifra cetanica 55 - era inainte "alto", acum "efixs". La masinile care le-am avut inainte - Volvo - se simtea bine de tot plusul de putere in motor, mai ales la motoare mari bi-turbo (am avut motoare de 2.4L bi-turbo) - insa la prima iesire la drum lung se pornea arderea DPF la fiecare 5.000 km "pe ceas" - semn ca se schimba comportamentul motorului si invariabil al evacuarii. 

Acum la SantaFe experimentez un plus de putere la accelerare clar (vorbesc aici 40-60, 80-120 km/h) inca nu m-am prins ce si cum functioneaza ca si mecanism - o singura data l-am prins pe regenerare - consum marit la regim cruise pe autostrada - oarecum ciudat deoarece are AdBlue ?!? - tot motor mare de 2.2L cu o singura turbina din ce stiu eu (ca si paranteza cred ca se pot scoate minim 480 Nm si respectiv vreo 220 CP vs. 440Nm si 200 CP - in concluzie parerea mea este ca motorul este limitat destul de conservator pentru fiabilitate probabil). 

La busonul de motorina scrie B7 - ce ar corespunde unei cifra cetanice 51 (standard minim). Pun B0 (cifra cetanica 55), se simte clar la mine ca si putere la acceleratie la drum intins, insa sesisez, asa cum am spus un consum putintel mai mare - gen 0.3 L / 100 km, poate. 

La buget insa se vede clar: 38 bani diferenta / litru - la un plin de 60 L inseamna 0.38 x 60 = 23 RON - adica aprox. 8% in plus la plin (exemplu concret ieri la Rompetrol 4.62 RON / efix vs. 5.00 efixs) : 277 RON efix vs. 300 RON efixs. Plus consum putin marit, imi iese asa empiric undeva la 10% mai putin economic efixs vs efix. 

Daca extindem la 1 an - eu fac cam un plin pe saptamana -> 52 plinuri / an * 23 RON diferenta = 1.200 RON pe an diferenta la motorina. Merita? Poate ca da, poate ca nu - decizia fiecaruia.

Vizavi de bio-carburant si aditivi metalici MMT - standardele de benzine si motorine in vigoare specifica clar limitele acceptate - de aceea avem aceste standarde la motorina de exemplu - B0 si B7.  

Daca dorim ceva optimizat, si sunt surprins oarecum de asta, este faptul ca Hyundai nu are un produs de tuning - ce ar putea da o performanta superioara coroborat in acelasi timp cu un consum mai mic - va spun tot din experienta cu Volvo anterior - soft oficial de la producator, garantat de acesta - performante superioare, culmea cu cel putin acelasi consum, daca nu mai bun. Cum e posibil? Prin tuning soft - de la motor, turbina, cutie de viteze si pana la evacuare respectiv. M-am uitat orientativ pe net la cei care fac "chip" tuning la acest motor si scot peste 480Nm, cu vreo 250 CP - deci teoretic s-ar putea, fara sa sufere fiabilitatea. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu stiu de ce atelajul meu nu are comportamentul descris de tine. Cumva nici nu sunt dornic sa aflu, din experienta personala de pana acum stiu ca daca el este multumit, si eu sunt la fel. La mine calculul a fost facut pe baza utilizarii in preponderenta a masinii in oras unde, conform simtului meu, am estimat o uzura mai pronuntata. Facand reviziile la timp, nu am avut alta modalitate de a tine sub control aceasta uzura decat cu ceva care ar poteja mai mult motorul. Nu am facut calculul global, dar acei 0.10 in plus la litrul super-aditivat cred eu ca mai prelungeste oleaca boala ... Zic si eu, pardon, sper ... Simt ca nu m-am departat prea mult de la acest scop.

Acea cifra de langa B indica procentul de biodiesel prezent, conform http://www.monitorulcj.ro/actualitate/66318-coduri-noi-la-pompe-ce-inseamna-benzina-e5-e10-si-e85-sau-motorina-b7-b10-si-xtl ... Nu am auzit/vazut B0, dar poate nu este la noi in tara. Eu as experimenta un B10 daca as avea ocazia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut, 

Tocmai de asta spuneam ca toata lumea ar trebui sa incerce - o motorina cu mai mult aditiv nu inseamna neparat un randament mai bun pentru un anumit motor. Sau mai economic. Eu m-am pronuntat vizavi de motorul care il am pe SantaFe - 2,2L CRDi. Motor mare, care poate da mai mult decat 440 Nm si 200 CP - si am observat asta punand motorina B0 - efixs - performante imbunatatite. Cu costul aferent, evident. 

B0 se refera la motorina fara continut de biodiesel - Biodiesel 0%. B7 se refera la continut 7% biodiesel. Interesant este ca in anumite circumstante (analize / teste) B7 e mai "performant" decat B0. 

 

Edited by mav

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asta am putut deduce si eu aplicand regula de 3 simpla: daca B7 indica 7% continut vegan, inseamna ca B0 indica 0%. Inca nu m-am ramolit de tot :)  Dar B10 se gaseste pe undeva la noi in tara? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...