Jump to content
nano4you

cifra cetanica

Recommended Posts

In teorie nu ai cum

toti au 51 pentru cea de vara si doar Ropentrol cica are 55 la cea scumpa

deci oricum o iei tot nu respecti 100%

dar nu cred ca e o problema,

Share this post


Link to post
Share on other sites

pentru ca suntem in Romania ma gandesc ca cea de 55 nu este chiar de 55 dar mai buna decat cea de 51, prin deducere se cam incadreaza.

Share this post


Link to post
Share on other sites

O buna perioada de timp foloseam motorina corespunzatoare anotimpului. La un moment dat insa mi s-a aprins beculetul (al meu, nu al ei) si am realizat ca diferenta de pret intre cele doua nu acopera urmarile lasate de mersul prin oras, de exemplu. Asa ca eu folosesc acum permanent motorina de iarna, aditivata, indiferent de temperatura de afara sau ca merg prin oras sau pe autostrada. 

Furnizorul acestui lichior magic este *MV inca de cand am ridicat masina de la dealer. Nu stiu cifra octanica si nici concentratia de alte lichiori magice, dar stiu ca daca alimentez de la oricare alt furnizor dinafara retelei mai sus amintite, comportamentul masinii nu mai este acelasi, fiind de obicei este fie slab - raspuns intarziat, consum mai mare, etc.   

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut, 

Din ce cunosc eu, diferenta intre motorine / benzine o face aditivul - propriu fiecarui furnizor. Cu mici diferente - stiu un furnizor care de exemplu "scoate" dinAd rafinarie la motorina cifra cetanica 55 in loc de 51 ca standard - deci teoretic mai buna calitativ - insa acest randament mai mare se poate traduce prin consum mai mare. 

Aditivul se introduce in statie, in rezervoare - motorina este proprie unei zone, nu unui furnizor :) culmea. Si de aici diferenta - in sensul ca, aceeasi motorina de baza are cu totul alte efecte in 2 lanturi de distributie diferite - ma refer la cele 2 cele mai mari din Romania. Aditivul face diferenta. 

Cred ca fiecare poate testa diferite tipuri de motorina si sa vada care e cea mai potrivta - motorina care e cea mai buna dpdv randament nu neaparat da cel mai bun consum si invers - motorina cea mai buna ca si consum nu e cea mai buna dpdv performanta in motor. 

Parerea mea in concluzie, este ca fiecare sa isi faca un calcul - ce conteaza mai mult in acest compromis performanta / consum.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai si atat, ne lasi cu ochii-n rezervor, nu ne dai macar un indiciu asupra acelui furnizor cu 55? 

Fara a avea pretentia de a fi investigat fenomenul, recunosc ca nici nu mi-a trecut prin minte ca ar putea fi aceasta posibilitate, nu cred in afirmatia potrivit careia calitatea combustibilului difera de la o zona la alta cand vorbim de acelasi furnizor. Chiar discutam cu un pre'ten faptul ca la furnizorul mai sus amintit am gasit o motorina mai buna decat cea de obicei, intai in provincie si ulterior in B, de aici si neincrederea in calitatea zonala.

Dar chiar el, furnizorul, afirma ca a bagat mai multe molecule de curatare, asa ca da, aici sunt de acord, diferenta o face adivitul. Dar sa zici ca adivitul X este bagat mai mult pt B si mai putin pt provincie, de exemplu, asta nu pot sa cred dar nici nu am date suficiente pt a spune cu certitudine ca nu e asa. Ce stiu sigur este comportamentul masinii si garantat este altul nu doar cand schimb furnizorii (lucru de care ma cam feresc), ci si cand schimb sortimentul. E adevarat ca am invatat-o asa de cand eram la inceputul relatiei ... 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Avem cativa furnizori si distribuitori nationali - OMV/Petrom, Rompetrol, MOL, Gazprom, LukOil, sa zicem. 

Statiile lor sunt distribuite national, dar rafinariile nu - acestea sunt localizate in anumite zone geografice. Plus ca nu mai sunt atat de multe - rafinariile ma refer. 

Ca sa optimizeze costurile si respectiv sa sa isi poata alimenta statiile si pe perioada de revizii la rafinarii (care din ce stiu eu dureaza si 2 luni), furnizorii au nevoie de "backup" - si atunci uite asa se fac "schimburi" intre acestia vizavi de alimentarea cu combustibil brut - sa zicem ca tu imi alimentezi statiile din nordul tarii, eu iti alimentez statiile din sud si ne calculam la final. Exact ca si tranzactiile/transferurile inter-bancare. E un exemplu exagerat, insa mecanismul exista si se foloseste. 

Bun zis si facut. Peste combustibilul brut ajuns in statii care trebuie sa indeplineasca un anumit standard (EN xxx), se adauga un aditiv si un colorant - proprii fiecarui furnizor si de aici oarecum performanta si culoarea diferite pentru fiecare furnizor. 

Deci performanta unui combustibil vine din 2 componente - cifra cetanica (motorina) / octanica (benzina) si respectiv aditivul - poate acesta e cel mai important in ecuatie. 

Dar daca un furnizor, in urma modernizarii rafinariei, a "gresit" (in sensul bun aici) si scoate motorina sa zicem cu cifra cetanica de 55 in loc de 51 (standardul)? Adica mai buna calitativ din start decat standardul? Pai ar insemna o calitate bruta mai buna a motorinei - mai multa putere calorica in motor, insa posibil si un consum mai mare. Acest furnizor, din cate stiu eu la un moment dat era Rompetrol - repet aici vorbesc de motorina bruta iesita din coloana de distilere a rafinariei, nu produsul final (cu aditiv) care ajunge in rezervoarele noastre - aditiv care poate modifica substantial calitatea si randamentul combustibilului. 

Din ce cunosc eu, sunt 3 furnizori de combustibil in Romania - rafinarii: OMV/Petrom, Rompetrol si LukOil. 

Cel mai bine ar fi sa studiem fisele de produs ale combustibililor, care spun clar ce cifra cetanica si respectiv octanica au - aici am gasit un rezumat despre asta: https://www.giz.ro/stiinta/cum-sa-alegi-benzina-motorina-39115/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interesant articolul. Pare logica treaba cu back-up-ul, desi repet, niciodata nu am constientizat-o.

Ce ma surprinde oarecum este faptul ca in EU se cere un minim de 46 la motorina si totusi pe piata noastra minimul este 51. Ma intreb in consecinta ce producator normal la cap si-ar aduce masinile pe o piata unde minimul la combustibil este sub cel pe care il recomanda el ... Repet, producator normal la cap, nu axat pe profit. Ca muritor de rand si increzator in specialistii EU (+/- UK), trag concluzia ca diferenta nu-i atat de mare intre 46 si 51 de sunt totusi atatia producatori pe piata. Intre 51 si 55 nu stiu sa spun, pare-se ca nu am alimentat niciodata cu din asta. Habar n-am daca e de bine sau de rau. Tin minte insa si acum momentul cand am pus Shell V-Power 100 in titiul anterior, dublu-carburator, racire aer ... Asa ceva nu se uita, si nu va ganditi ca depaseam mai mult decat de obicei, ci doar ca atunci am si scos si cel mai mic consum "evar" cu el: 3.5% pe ruta IS-DB. Cu Accent-ul m-am apropiat de acest consum, insa niciodata atins: cel mai mic pe care l-am avut cu Hyundai-ul a fost de 4%, dar comparam mere cu pere, Accent-ul fiind diesel.

Ma lovesc pentru a doua oara de afirmatia "mai puternic = mai putin economic". Eu cred ca nu e chiar 100% corect. Nu inteleg de ce un combustibil care are o ardere mai completa echivaleaza cu un consum mai mare. A, ca asta se intampla in functie si de viteza, de exemplu, da, de acord. Mai intervine uneori si ce car cu masina, in ea sau in spatele ei, s.a.m.d. Dar chiar nu ma prind de ce un combustibil care arde mai bine se traduce in final in consum mai mare. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si mie mi se pare ca se cam amesteca borcanele. Respectiv puterea cu economia și cu comportamentul la autoaprindere. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, marius.zadara said:

 

Ce ma surprinde oarecum este faptul ca in EU se cere un minim de 46 la motorina si totusi pe piata noastra minimul este 51.

"În Europa, cifra cetanică a fost fixată la minimum 38 în 1994 și minimum 40 în 2000. Actual, standardul pentru combustibilii diesel în UE, Islanda, Norvegia și Elveția este EN 590, care prevede o CC de minimum 51"

https://ro.wikipedia.org/wiki/Cifr%C4%83_cetanic%C4%83

te ingrijorezi prea repede! Nici un producator de produse petroliere nu va vinde produse sub standardele "in force". Mai interesant ar fi sa vezi a nici unul nu face analize produse petroliere (mi-au spus ca nu fac pentru terti !!) la cererea unei persoane fizice, desi aceasta este contra cost, destul de substantial !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...