Jump to content
Comunitatea Hyundai din Romania
Zacky

Indicatorul 4WD ramine aprins apoi se stinge

Recommended Posts

După filmulețul acesta se pare că cea mai bună variantă ar fi modul AUTO și cu ESP-ul activat.

https://www.youtube.com/watch?v=Y27nOkqTLRs

 

Dar după alte filmulețe ar fi modul LOCK și ESP-ul dezactivat.

 

 

Edited by marius71

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa dai la lopata , IN ORAS, sa eliberezi un suv 4x4 din zapada e culmea ridicolului.

Bre, SUV = SPORT utility vehicle. Datul la lopata e SPORT, da?

 

Apropo, tu știi cati boi pe lumea asta își închipuie ca dacă au 4x4 n-au nevoie și de pneuri bune și merg cu tot felul de gunoaie neadaptate sezonului încât pe zăpadă uneori își iau carne prin parcare la mall chiar și de la săraci care n-au avut bani de suv dar măcar au niște pneuri mai acătării?

Edited by james kilowatt
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apropo, tu știi cati boi pe lumea asta își închipuie ca dacă au 4x4 n-au nevoie și de pneuri bune ?

Ai dreptate, bine spus !

Boi din ăia am văzut și eu destui, dar Tucson 4x4 înpotmolit în zăpadă încă nu am văzut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

După filmulețul acesta se pare că cea mai bună variantă ar fi modul AUTO și cu ESP-ul activat.

 

La viteze de peste 20 km/h ESP ajuta pentru ca emuleaza un diferential blocabil actionind frina pe roata cu aderenta (filmul 1)

La viteze mici, ESP-ul incurca pentru ca taie gazul la o masina care si asa e practic blocata. In ultimul film soferul brusca prea tare masina. In situatii din astea o cutie hidramata clasica + un sofer experimentat face minuni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

La viteze de peste 20 km/h ESP ajuta pentru ca emuleaza un diferential blocabil actionind frina pe roata cu aderenta (filmul 1)

Scuze, dar nu ar trebui să blocheze roata fără aderență ? Și încă ceva, eu credeam că ESP controlează axul față sau spate, nu și roțile individual, separat pe același ax.

Nu știu dacă mă fac bine înțeles, greșesc undeva ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

acum trebuie sa o recunoasteti si voi ca de cand cu obligativitatea pneurilor de iarna , pe drumuri acoperite cu zapada/polei numarul boilor care blocheaza traficul s-a redus simtitor. Cel putin acum sunt boi "incaltati" cu anvelope de iarna , care , evident nu s-au desteptat intre timp dar mai decongestioneaza traficul , mai franeaza in distante cat de cat rezonabile. Sigur , mai e acea categorie de " bazati" care se incapataneaza sa demonstreze ca ei cu anvelope vara sunt muuult superiori " turmei" care foloseste pneuri de iarna pe zapada sau cei care pur si simplu nu si permit financiar insa stau in banca lor ( fie nu se " avanta" pe un carosabil alunecos dand dovada de prudenta in condus fie cei care 3,4 zile o tin in garaj , pe dreapta dand dovada de bun simt cand afara ninge si au anvelope vara). Insa, cand " boul incaltat" cu anvelope de iarna , cu suv 4x4 , nu reuseste sa plece din fata blocului , casei, din parcare mall pentru ca nu poate sa urce /calce un "parapet" de zapada+gheata format de lamele utilajelor de deszapezire , ma tem ca si constructorul ar trebui sa si puna probleme vizavi de produsul sau . Fara a plictisi cu concepte de marketing va spun ca , asa cum producatorii suv-izeaza in draci , uneori mergand pana la ridicol( mini cooper suv sau fiat 500 crossover sau si mai rau suspensii independente pe wrangler) bumerangul se va intoarce exact sub forma dezamagirii totale a aceleiasi clientele/piete tinta careia i se adreseaza. ( doamne, domnisoare, barbati care prefera iluzia unui sigurante si capacitati de trecere oferite de o pozitie inalta la volan). Sa nu credeti ca cei care au ramas in zapada blocati cu suv -uri de jdemii de euro ( va amintiti probabil iernile trecute cand li se aduceau paturi si ceai/cafea calda ca degerau in rav 4 deopotriva cu ml, x-uri, etc) mai au acelasi entuziasm in a mai cheltui un amar de bani pe un alt/nou suv doar ca sa " moara dusmanii" ...nu toti inghit asa usor sau fara a si schimba optica situatii in care plecati de acasa ,cat de cat cu oarece incredere in capabilitatile unui 4x4 si a unor gume iarna ,au sfarsit prin a pune in pericol sanatatea integritatea lor sau a pers iubite( sotie , copii, parinti).

Share this post


Link to post
Share on other sites

ESP-ul controleaza rotile individual. De fapt nu e ESP-ul propriu-zis, ci controlul tractiunii, insa care foloseste exact acelasi hardware ca si ESP-ul, adica e capabil sa franeze cate o roata individual functie de ce decide robotelul. Daca robotelul decide ca vaca de la volan a scapat-o de sub control poate frana rotile (de pe interiorul virajului in mare) individual pentru a corecta traictoria, iar daca decide ca o roata se invarte in gol o franeaza (asta-i controlul tractiunii).

 

Un diferential obisnuit deschis pune acelasi cuplu pe ambele iesiri. O roata care se invarte in gol inseamna un cuplu pe ea aproximativ nul, si prin urmare nici cealalta nu trage. Cand ESP-ul o franeaza creste cuplul pe ea si implicit si pe cealalta iesire a diferentialului.

 

LE

@adizeu

In foarte multe tari din Europa probabilitatea sa fii blocat iarna datorita lipsei de aderenta tinde la 0. In 99.9999% din cazuri esti blocat undeva pe o autostrada pe asfalt, intr-un carnat de masini de cateva zeci sau sute de kilometri, iar problema de aderenta n-o ai tu ci unii undeva dincolo de orizont. Acum doi ani am trecut la 12h distanta de o chestie din asta in Germania. Oameni blocati in 200km de blocaj pe autobahn timp de 48h, fix la juma' de zi dupa ce am trecut eu pe acolo. Si in majoritatea imaginilor din elicopter de la televiziuni nici nu se vedea zapada. Cand incepe sa ninga si toti se gandesc fix in acelasi moment sa plece acasa sau la ski distractia e garantata, poti avea si mama SUV-ului ca n-ajungi mai departe sau mai repede decat ala cu un Clio. Daca se blocheaza el, te blocheaza si pe tine.

Edited by james kilowatt
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Scuze, dar nu ar trebui să blocheze roata fără aderență ? Poate gresesc eu dar asta o face TCS dupa stiinta mea . ESP ul , generic , prin interventia punctuala ( adica asupra fiecarei roti in parte individual) a managementului motorului si a franelor impiedica o posibila derapare a masinii in situatii limita ale dinamicii de deplasare, actionand in intreg domeniul de viteze mai putin la plecarea de pe loc. @james kilowatt buuuuna aia cu vaca de la volan , exemplu mai elocvent nici nu gaseai. Dar eu vorbeam indeosebi de Romanica noastra si mai ales imi vin in minte imaginile cu drumurile din State iarna cand aia cu suv uri patineaza si fac un adevarat show ( pe youtube car crash on winter in US e un deliciu). Bne , recunosc ca mai prosti soferi decat americanii ...poate doar rusii ii mai egaleaza pe glob.
Edited by adizeu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Recitesc topicul si realizez ca informatiile corecte si pertinente s-au combinat cu explicatii SF si gresite.

Desi ma repet, poate de data asta se va si intelege ceva.

4WD lock se poate folosi fara probleme in orice situatii cu aderenta scazuta, chiar daca iei un viraj, pe un drum alunecos neputand sa se creeze tensiune in transmisie. Asa cum am spus, eu la Santa Fe il folosesc tot timpul daca drumul este acoperit, spre exemplu, cu zapada.

Fie ca parchez, fie ca iau viraje, fie ca merg strict in linie dreapta. E ca si cum as folosi acel 4x4 care distribuie 50/50 puterea la un Pajero Sport spre exemplu. Masinile off-road vechi aveau 4x2, 4x4 cu distributie 50/50 High si 4x4 cu distributie 50/50 Low.

Chiar daca Hyundaiul nu are acelasi tip de sistem 4x4, fiind vorba de un vascocuplaj si nu de un reductor, asta nu inseamna ca este de hartie si de unica folosinta.

In manualul utilizatorului spune clar sa nu folosesti modul Lock atunci cand rulezi pe suprafete aderente pentru evitarea tensiunilor care pot sa apara in transmisie, dar acelasi lucru era mentionat in toate manualele de utilizator a masinilor 4x4 care aveau sub o forma sau alta modalitatea de a distribui puterea 4x4 in procent de 50/50 catre punti.

Invatati sa va folositi masina corect si sa intelegeti sistemul, acesta nefiind conceput pentru a se farama la prima utilizare.

Din nou vin si explic faptul ca aceea decuplare care se face automata la viteza de peste 40 km/h este pentru ca se considera ca daca rulezi cu peste 40 km/h deja conditiile de drum iti permit si nu pentru ca exista sanse ca la viteza mai mare transmisia sa se face praf.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Cristi: comparatia cu Pajero nu sta pentru ca Super Select 4WD are diferential central clasic si blocaj, nu cuplaj multidisc; de asemenea Hyundai nu (mai) foloseste viscocuplaj de la SF 1 (care avea aproximativ acelasi principiu ca la Forester si avea de fapt un viscoblocaj montat pe un diferential central planetar deschis) ci foloseste cuplaje electromagnetice (Borg Warner, Jtekt) si mai nou electrohidraulice (Magna Steyr), pe principiul ambreiajului multidisc.

De aceea eu ma indoiesc tare de eficienta folosirii lui 4WD lock in mers chiar si pe suprafata alunecoasa, e ca si cum puntile ar fi legate intre ele direct cu cardanul, fara a mai distribui cuplul functie de razele de giratie diferite ale fiecarei roti (ca la Aro, Jeep Wrangler, Ford Ranger, Nissan Navarra). Nu stiu cita tensiune genereaza in transmisie, dar sigur nici nu imbunatateste dinamica, poate doar tractiunea si doar pe drum drept. Iar aci James poate sa-ti demonstreze cu niste ecuatii diferentiale si matrice ca si un 4X2 face teoretic acelasi lucru.

Edited by dvoncu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca un diferential blocant ar fi putut imbunatati dinamica treaba era simpla... nu mai punea nimeni diferentiale pe masini :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scuze, dar nu ar trebui să blocheze roata fără aderență ? Și încă ceva, eu credeam că ESP controlează axul față sau spate, nu și roțile individual, separat pe același ax.

Nu știu dacă mă fac bine înțeles, greșesc undeva ?

 

Asa este... am scris eu gresit. My bad :_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe Pajero a existat si Easy Select, nu numai Super Select. Pe Pajero Sport nu cred ca a existat Super Select, dar poate ma insel. Doar pe Pajero „cel mare” si pe unele modele de L200 stiu ca s-a montat Super Select. Dau alt exemplu atunci. Opelul Frontera. Acesta nu are diferential central.

Stiu si eu cum lucreaza un diferential blocat.

Eu aduc concluzii trase ca rezultat al utilizarii Santa Fe-ului meu pe o perioada de 8 ani. Atunci cand am rulat pe suprafata alunecoasa cum este gheata, zapada, noroiul sau pamantul uscat si sfaramicios am utilizat fara griji acel lock pentru a mima 4x4 Hi de pe off-roadere. Niciodata acesta nu m-a incurcat pentru ca orice impatimit auto si mai ales cei atrasi de tehnica 4x4 cunosc ca este mai bine sa ai puterea egal distribuita intre puntile fata si spate decat sai ai un sistem electronic care sa o gestioneze permanent, conform programului instalat. Masinile 4x4, la fel ca si alte utilaje 4x4, s-au descurcat perioada lungi fara sa exista un diferential central coordonat de un sistem electronic.

Aceste 4x4 cu dif central deschis cu gestionare electronica, unele chiar si fara posiblitatea de blocare a dif central, cum e spre exemplu Xdriveul, sistemul de pe Volvo si altele, au aparut pentru usurinta utilizarii din partea unor persoane care nu stiau niciodata ce face acea a 2-a maneta sau comanda electrica 2WD/4WD de pe consola. Asta nu inseamna ca aceste sisteme sunt mai eficiente si trebuie lasate sa faca ele treaba ci ca producatorii au inceput sa le monteze in momentul in care oamenii au devenit mai comozi sau mai nestiutori.


ESP-ul prin TC si ABS gestioneaza rotile individual. Pe langa faptul ca gestioneaza diferentialul central , reactioneaza si la diferentele de viteza ale rotilor de pe punti. Adica atunci cand o roata pierde aderenta, este infranata, acest lucru determinand diferentialul sa fara o chestiune foarte simpla pe care o are „in sange” de cand a aparut el pe pamant, respectiv sa transmita puterea catre roata care opune cea mai mica rezistenta, adica roata opusa celei infranate.

Unele sisteme de control al tractiunii functioneaza mai bine, altele mai prost. Spre exemplu Defenderul are strict dif central blocabil, restul tractiunii fiind sub administrarea TC-ului. Desi exista posibilitatea montarii unor diferentiale blocabile aftermarket si pe punti, multi posesori sunt multumiti de modul in care actioneaza acest control al tractiunii.

Edited by Cristi S
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ESP-ul prin TC si ABS gestioneaza rotile individual. Pe langa faptul ca gestioneaza diferentialul central , reactioneaza si la diferentele de viteza ale rotilor de pe punti. Adica atunci cand o roata pierde aderenta, este infranata, acest lucru determinand diferentialul sa fara o chestiune foarte simpla pe care o are „in sange” de cand a aparut el pe pamant, respectiv sa transmita puterea catre roata care opune cea mai mica rezistenta, adica roata opusa celei infranate.

 

Ei, vezi asta eu am înțeles-o greșit, adică exact pe invers, că nu poate bloca roata fără aderență. Dacă la ix35-meu asta funcționează așa, atunci eu sunt pe deplin mulțumit. Acesta era singurul aspect care pe mine mă supăra. ........ e drept că pe unde am umblat în iarnă, nu am avut nici un fel de probleme, a mers foarte bine în modul AUTO.

MS de lămurire ! :)

Edited by marius71

Share this post


Link to post
Share on other sites

Recitesc topicul si realizez ca informatiile corecte si pertinente s-au combinat cu explicatii SF si gresite.

Desi ma repet, poate de data asta se va si intelege ceva.

4WD lock se poate folosi fara probleme in orice situatii cu aderenta scazuta, chiar daca iei un viraj, pe un drum alunecos neputand sa se creeze tensiune in transmisie. Asa cum am spus, eu la Santa Fe il folosesc tot timpul daca drumul este acoperit, spre exemplu, cu zapada.

 

Ia mergi tu pe un drum de zapada cu aproximativ 60 la ora si ia un pic mai tare de volan. Nu bruscarea volanului conteaza, ci unghiul rotilor fata in raport cu alea spate. Ai sa constati ca masina incepe sa o ia mai tare in directia respectiva, instinctiv vei trage de volan in directia opusa, ca oricum nu ai alta varianta si in final masina va dansa stinga dreapta si singura modalitate sa o controlezi e sa reduci viteza. Chestia asta se intimpla fix din cauza ca in situatia 4WD Lock cardanele fata spate se invirt cu aceeasi turatie pe cind rotile nu (masina are rotile virate, remember). Chestia asta am experimentat-o personal.

ESP-ul prin TC si ABS gestioneaza rotile individual. Pe langa faptul ca gestioneaza diferentialul central , reactioneaza si la diferentele de viteza ale rotilor de pe punti. Adica atunci cand o roata pierde aderenta, este infranata, acest lucru determinand diferentialul sa fara o chestiune foarte simpla pe care o are „in sange” de cand a aparut el pe pamant, respectiv sa transmita puterea catre roata care opune cea mai mica rezistenta, adica roata opusa celei infranate.

Unele sisteme de control al tractiunii functioneaza mai bine, altele mai prost. Spre exemplu Defenderul are strict dif central blocabil, restul tractiunii fiind sub administrarea TC-ului. Desi exista posibilitatea montarii unor diferentiale blocabile aftermarket si pe punti, multi posesori sunt multumiti de modul in care actioneaza acest control al tractiunii.

 

E (mult) mai ieftin sa pui un diferential open + electronica de control, decit sa montezi un diferential open blocabil mecanic. Randamentul e mai mic in primul caz, dar prezinta avantajul ca "bizonul" de la volan nu are nevoie sa intelega diferenta dintre un diferential deschis si unul blocat si cind anume trebuie sa blocheze si in ce ordine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

E (mult) mai ieftin sa pui un diferential open + electronica de control, decit sa montezi un diferential open blocabil mecanic. Randamentul e mai mic in primul caz, dar prezinta avantajul ca "bizonul" de la volan nu are nevoie sa intelega diferenta dintre un diferential deschis si unul blocat si cind anume trebuie sa blocheze si in ce ordine.

De ce zici tu că randamentul în primul caz ar fi mai mic ?

Edited by marius71

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pentru ca in cazul unui diferential blocat mecanic rotile se invirt tot timpul, pe cind in cazul unei simulari din electronica rotile nu au tractiune tot timpul (ex: atunci cind este frinata roata respectiva).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bun și dacă dezactivezi ESP-ul rezultatul nu este același ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nicum, imi pare rau pentru experienta ta. Sper ca totul a fost bine. Cunosc dezavantajele aduse in viraje de catre un 4x4 part time dar multe dintre masinile care aveau strict aceasta posibilitate de 4x4 sunt utilizate fara incidente de ani buni.

Daca citeai mai in amanunt acest topic ai fi observat că în cazul masinilor noastre Hyundai, desi martorul de 4wd Lock ramane aprins in bord, diferentialul se deblocheaza cand treci de 40 km/h, in cazul asta comportamentul nefiresc in viraje nemai reprezentand o problema.

Din nou afirm ca stiu dezavantajele aduse pe rand de un 4x4 part time sau cu dif central blocat, de dif spate blocat si dif fata blocat. Virarea devine mai dificila cu cat incepi sa restrangi libertatea rotilor de a se roti independent.

Eu unul am condus masini 4x4 part time, si nu am avut probleme ca cele mentionate de tine, dar intotdeauna am adaptat stiluld e condus in functie de comportamentul masinii si de conditiile de drum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@CristiS

 

Cand spui ca un diferential blocat complet (blocant, in mod blocat :D ) distribuite in mod egal "puterea" pe roti e de fapt un abuz de limbaj. Diferentialul nu puterea o distribuie egal. CAnd e blocat, distribuie viteza, obliga cele doua punti sa se invarta la fel. Daca ai puntea fata suspendata ai 100% putere pe spate, si daca ai puntea spate ridicata ai 100% puterea pe fata. Ajuta la tractiune, insa nu la dinamica (manevrabilitatea masinii). De asta constructorii probabil cosidera (pe buna dreptate as zice) ca la 40km/h deja manevrabilitatea e mai importanta decat tractiunea si prefera sa deblocheze diferentialele care sunt pilotate de robotei.

 

@Marius

Randamentul e mic la sistemul de control prin ESP pentru ca mergi cu frana pusa, la propriu :D Si merge cat depasesti un damb, insa ma indoiesc ca poti face asta pe distante lungi.

Edited by james kilowatt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am folosit termenul „Putere” pentru a fi pe mai usor de inteles de catre cei care incearca sa invete mai multe despre modul de functionare al Suvurilor lor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bun și dacă dezactivezi ESP-ul rezultatul nu este același ?

 

Daca dezactivezi ESP-ul asta inseamna ca si traction control este dezactivat, deci rezulta o masina cu diferentiale open.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Daca dezactivezi ESP-ul asta inseamna ca si traction control este dezactivat, deci rezulta o masina cu diferentiale open.

MS, așa știam/bănuiam și eu. Am formulat întrebarea puțin incorect „rezultatul nu este același” adică este = cu diferential open blocabil mecanic.

 

Legat de martorul de la bord, am fost acum cu LOCK activat și martorul rămâne aprins și la mine după ce treci de 40 km/h, indiferent de viteza cu care rulezi. Nu s-a arătat deranjată de faptul că eram pe asfalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ia vezi ce zice manualul despre cum ar trebui sa se comporte martorul din bord. In mod normal informatia de viteza e luata din acelasi loc si ma gindesc ca ar fii trebui sa dea o eroare sau sa nu cupleze daca nu stie viteza.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut.Am si eu o problema majora cutia de transfer de la Hyundai ix35 2011 a cedat,de fapt acel com din cutia de viteze dar mecanicul a zis ca daca schimba aia sa iau alta cutie transfer.Ok am luat second hand una de la un Kia Sportage 3B610 dupa codul masini mele cu un nr 2,53 pe ea.Cea fata jos in schimb are 3B210 cu cos pe ea 3,09.Ok mecanicul face jonxtiunea si la proba rotile spate Se infraneaza ,Aveti idee care e problema?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...